Tekst

Linde R-MATIC kan goederen zelfstandig opslaan en ophalen tot een hefhoogte van 10 meter

Linde Material Handling breidt zijn robotica-portfolio uit met de autonome reachtruck R-MATIC. Dit magazijnvoertuig transporteert goederen op pallets tot 1.6 ton volautomatisch naar hoge stellingen, en kan ze daar tot een hoogte van 10 meter zelfstandig opslaan en ophalen.

Een nieuwe, intelligente aanwinst voor de productfamilie "Linde robotics": de R-MATIC. Deze werkt met een capaciteit van 1.6 ton, zonder pauze te nemen, 24 uur per dag. Hij kan de gevraagde goederen in de stellingen opslaan en ophalen en zorgt ook voor een permanente aanvoer naar de werkplekken. De sensoren op de trucks zorgen er voor dat de pallets altijd veilig en op het juiste punt worden neergezet of opgenomen. Een andere sensor op de vorkdrager voorkomt dat er gevaar ontstaat door overhangende ladingen. De truck herkent via driedimensionale camera's waar de goederen in de stelling geplaatst moeten worden en kalibreert de positie van de vorken met behulp van de sideshift.

Op horizontaal niveau stuurt de infrastructuurvrije geo-navigatie de truck optimaal door de diverse magazijnen heen, op basis van de contouren in het magazijn. Een navigatielaser scant de omgeving permanent in een straal van 360°, om zichzelf zo te oriënteren in de ruimte. De R-MATIC beweegt zich voort met een snelheid van maximaal 2.5 meter per seconde.

Volautomatische voertuigen zorgen voor een hoge betrouwbaarheid, zorgvuldigheid en veiligheid: schadegevallen worden tot een minimum beperkt, omdat ongevallen door menselijke fouten kunnen worden uitgesloten. Daarnaast zorgen de geautomatiseerde processen voor meer transparantie en helpen ze om de bedrijfsprocessen te optimaliseren. En niet in de laatste plaats kan er efficiënter worden gewerkt doordat personeel dat tot nu toe in het magazijn nodig was, nu ergens anders kan worden ingezet. "We gaan er van uit dat de R-MATIC zichzelf binnen 2 jaar terugverdient, als je met twee of drie ploegen werkt", aldus Philipp Stephan, Product Manager Linde robotics bij Linde Material Handling.

Stapsgewijze uitbouw maakt de weg vrij voor Industrie 4.0
Bij een gerenommeerde internationale fabrikant van consumptiegoederen is de R-MATIC al ruim een jaar in gebruik. De verantwoordelijke personen van dit bedrijf hadden in de testfase niet alleen lof voor de geavanceerde techniek, maar ook voor de extra productiviteit. "Deze autonome reachtruck is het overwegen waard voor elk industrieel bedrijf waarbij er in de intralogistiek veel druk staat op kosten en efficiëntie", zegt Frank Heptner, Senior Director Consultancy and Projects, Intralogistics Solutions bij Linde Material Handling. Linde heeft de automatische reachtruck R-MATIC ontwikkeld voor transport- en magazijnwerk in alle branches. De trucks komen het beste tot hun recht in industriële bedrijven met een hoge mate van automatisering, zoals fabrikanten van auto's en bulkgoederen.

Met trucks van Linde robotics kunnen logistiek managers hun interne materiaalstromen stapsgewijs op elkaar aansluiten. Bij eenvoudige toepassingen kan de R-MATIC "standalone" werken, dus zonder te zijn gekoppeld aan IT-bedrijfssystemen. Rij-instructies worden dan rechtstreeks ingevoerd via het touchscreen op het voertuig of via een communicatiebox. Bij geavanceerde toepassingen communiceren de automatische voertuigen door middel van interfaces met andere machines en installaties of rollenbanen.

Bij gebruik binnen grotere wagenparken wisselt de hoofdcontroller van de R-MATIC gegevens uit met de Warehouse Management- (WMS) of Enterprise Resource Planning-systemen (ERP) van het bedrijf. De computerunit beheert binnenkomende opdrachten, stuurt opdrachten naar de voertuigen (inclusief de optimale route), krijgt feedback binnen van de voertuigen, regelt het verkeer en zorgt voor de aansturing van de wagens.

Om hiervoor de juiste robotica-oplossing uit te kiezen, analyseren experts van Linde Material Handling de materiaalstromen op locatie, in nauwe samenwerking met de klant. Na deze planningsfase worden de apparaten binnen een paar dagen geïnstalleerd bij de klant op locatie.