Tekst

Een passend systeem voor elke situatie

De keuze van het energiesysteem is een steeds belangrijkere factor geworden in de intralogistiek, waarbij bijzondere aandacht wordt besteed aan de Total Cost of Ownership, kortweg TCO. Daarbij speelt niet alleen de prijs een belangrijke rol bij de aanschaf van een truck, maar ook de bedrijfskosten en dus de energiekosten. Elke toepassing stelt zijn eigen eisen. Denk hierbij aan aspecten als benodigde ruimte voor tanken of opladen, energiekosten en duurzaamheid. Daarom worden naast verbrandingsmotoren en loodzuuraccu's ook lithium-ion accu's en brandstofcellen steeds vaker genoemd als mogelijke oplossing. 

Tekst

Welke energiesystemen is geschikt voor u?

Tekst

Verbrandingsmotoren

Linde zet al decennialang de norm voor productiviteit en kosten effectiency bij de ontwikkeling van verbrandingstrucks (IC trucks). Gebruikers kunnen kiezen tussen dieselmotoren of gasmotoren met LPG of aardgas. In het geval van diesel worden IC-trucks buiten gebruikt; trucks op LPG en aardgas zijn (deels) ook geschikt voor binnen gebruik voor diverse toepassingen.

Trucks met verbrandingsmotoren bieden een bijzonder voordeel ten opzichte van andere systemen: dankzij hun grote bodemvrijheid kunnen ze zelfs de meest oneffen vloeren aan. En maken indruk dankzij hun krachtige motorprestaties. Linde levert verbrandingstruck met hefvermogens tot 18 ton, die geschikt zijn voor zware toepassingen.

Linde heftrucks hebben geluidsarme en zuinige motoren en kunnen vele bedrijfsuren zonder onderbreking worden gebruikt. De onderhoudsintervallen zijn lang, en gemakkelijk toegankelijke onderdelen zorgen ervoor dat onderhoud aan de truck makkelijk en snel kan plaatsvinden.

Linde_Hydrostaat

Linde was het eerste bedrijf dat een hydrostatische aandrijving voor IC-trucks gebruikte. Deze bestaat uit een pomp die wordt aangedreven door de interne verbrandingsmotor. Deze pomp brengt het vermogen over in de vorm van oliedruk via een gesloten circuit dat verbonden is met de twee hydraulische motoren in de aandrijfas. De bestuurder regelt het volume en de richting van de oliestroom - en daarmee de snelheid en de richting van de truck - met behulp van twee pedalen: Linde twee-pedaalbediening.

De richting van de truck kan worden veranderd door eenvoudigweg van pedaal te wisselen. Daarbij remt het gesloten oliecircuit de truck af, wat betekent dat het remsysteem net zo overbodig is als een koppeling en transmissie. Op deze manier is de hydrostatische aandrijving van Linde in staat om continu, gelijkmatig en soepel te werken. Deze innovatieve vorm van transmissie is wat de verbrandingstrucks van Linde hun beweeglijkheid en efficiëntie geeft.

Tekst

Loodzuurbatterijen

Elektrische vorkheftrucks en magazijntrucks met loodzuuraccu's blijven een goed alternatief. Dit geldt bijvoorbeeld voor de retailer die de truck slechts een paar uur per dag nodig heeft voor laden en lossen. De investeringskosten zijn vergelijkbaar voor zowel IC-trucks als elektrische vorkheftrucks met loodzuuraccu's. Elektrische trucks zijn over het algemeen voordeliger in het onderhoud en zijn ook geschikt voor gebruik binnen. Deze technologie heeft zich in de loop van tientallen jaren bewezen.

loodzuur accu's Linde

Voor een nauwkeurige planning is de weergave van het batterijniveau op elektrische trucks tot op de minuut nauwkeurig. In ploegendienst moet de batterij meestal worden gewisseld. Ook bestaat de mogelijkheid om de heftruck met een geïntegreerde lader te bestellen. Omdat de werkzaamheden van de heftruck zeer gevarieerd zijn, biedt Linde verschillende batterijcapaciteiten passsend bij de intensiteit en duur van het gebruik.

Tekst

Lithium-ion batterijen

Een van de uitdagingen bij elektrische trucks is ervoor te zorgen dat de trucks dezelfde beschikbaarheid hebben als bij verbrandingsmotoren. Hier komt de lithium-ion (Li-ION) technologie om de hoek kijken, die veel voordelen biedt voor zowel elektrische vorkheftrucks als magazijntrucks in vergelijking met loodzuur batterijen.

Lithium-ion Linde trucks

Kostbare en tijdrovende batterijwissels zijn niet langer nodig, omdat de batterij ook tussentijds kan worden opgeladen tijdens korte pauzes. De combinatie van Li-ION accu en Linde lader verhoogt de totale efficiëntie met wel 30 procent in vergelijking met loodzuuraccu's. Dit leidt tot lagere energiekosten. Een constante spanning betekent dat er geen prestatieverlies is, zelfs wanneer accu daalt leger wordt. En omdat er geen accugassen meer vrijkomen, hoeft er niet meer geïnvesteerd te worden in speciale laadruimtes en extra ventilatie.

Linde E80 zware heftruck lithium-ion

De Linde Li-ION-oplossing verhoogt de beschikbaarheid van trucks en maakt de inzet kosteneffectiever, veiliger en duurzamer. Het is in het algemeen geschikt voor alle toepassingen. De voordelen komen pas echt tot hun recht bij intensieve werkzaamheden, zoals ploegendiensten, gebruik in koel- en vrieshuizen of bijvoorbeeld in de drankenindustrie, maar ook in bijzonder gevoelige werkomgevingen, zoals in de farmaceutische en voedingsmiddelenindustrie. Verschillende batterijcapaciteiten zijn ook beschikbaar in combinatie met verschillende laders, wat een hoge mate van flexibiliteit garandeert.

Brandstofcellen Linde Motrac

Brandstofcellen (waterstof)

Naast de toepassing spelen de benodigde ruimte voor het tanken of opladen, de energiekosten en de duurzaamheid voor het milieu een belangrijke rol bij het selecteren van het juiste energiesysteem. Waterstof biedt hier een interessant alternatief. In de brandstofcel reageren waterstof en zuurstof om elektriciteit, warmte en water te produceren.

Tekst

Vorkheftrucks met brandstofcellen kunnen in slechts één tot drie minuten met waterstof worden bijgetankt. De hoge beschikbaarheid van de trucks is een groot voordeel bij ploegendiensten. Dit maakt de technologie interessant voor gebruik in productieomgevingen en intensieve logistieke diensten. Ook de infrastructuur voor het tanken van waterstof kan ruimtebesparend worden aangelegd.

Aangezien de kosten voor waterstof in de afgelopen jaren aanzienlijk zijn gedaald, heeft dit ook voordelen voor de bedrijfskosten opgeleverd. Het feit dat het tijdrovend wisselen van batterijen niet langer nodig is, samen met de snelle tankbeurten, heeft een verhoging van de productiviteit, veiligheid en hygiëne opgeleverd.

waterstof Linde trucks

Infrastructuur en brandstofcellen

Afhankelijk van de toepassing vormt brandstofceltechnologie voor sommige bedrijven nu al het ideale energiesysteem. Om een efficiënt gebruik te garanderen, moet rekening worden gehouden met bepaalde vereisten, zoals de omvang van het truckpark en de waterstofinfrastructuur.

Advies van een logistiek expert?

Wij nemen binnen een werkdag contact met u op voor een vrijblijvend advies Op-Maat.

Formulier
Waarmee kunnen we u helpen? *
Aanhef *
Ik kan deze toestemming te allen tijde intrekken, daarna ontvang ik geen nieuwsbrieven meer. Uw informatie wordt nooit met derden gedeeld. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw gegevens vindt u in ons Privacybeleid.