Tekst

Intelligent hulpsysteem verhoogt de veiligheid

Vorkheftrucks kantelen zelden, maar als het gebeurt, kan het het leven van de bestuurder in gevaar brengen en aanzienlijke schade aan de truck en de lading veroorzaken. Het wordt meestal veroorzaakt door een bestuurdersfout. Om 'menselijke fouten' te verminderen, heeft Linde een uniek bestuurdersassistentiesysteem ontwikkeld, dat nieuwe maatstaven stelt als het om veiligheid gaat. De Linde Safety Pilot (LSP) functioneert als een intelligente passagier en is verkrijgbaar in twee versies, LSP Select en LSP Active. In beide versies kan de chauffeur steeds belangrijke parameters op een kleine monitor zien. Als de rijtoestand van de truck kritiek wordt, verschijnen waarschuwingskleuren op de monitor, en geeft hij een waarschuwingssignaal. De Actieve versie van de Linde Safety Pilot grijpt automatisch in op de rij- en heffuncties van de vorkheftruck.

Laat het niet over aan je gevoel

Het kantelen van een vorkheftruck met contragewicht is gevaarlijk; de bestuurder kan ernstig gewond raken en de lading beschadigd. Het is niet gemakkelijk voor de bestuurder om te voorkomen dat de truck kantelt, vooral niet als er regelmatig verschillende, onbekende ladingen vervoerd worden. Om zijn veiligheid te garanderen zou de bestuurder het gewicht van de lading, de afstand tot het lastzwaartepunt, en de vereiste hefhoogte moeten kennen en nauwkeurig kunnen inschatten. Dat is niet realistisch. In de praktijk komt het vaak op instinct aan. In zowel de Active als de Select versie heeft de LSP een reeks sensoren die op verschillende plaatsen op de truck gegevens meten zoals hefhoogte, kantelhoek, en laadgewicht. Deze belangrijke waarden worden op een monitor in de bestuurderscabine getoond. De bestuurder hoeft niet langer te gissen naar het gewicht van de vervoerde goederen of naar de actuele hefhoogte, maar kan ze nu gebruiken om de mate van gevaar in de gaten te houden.

Uw voordelen

Het gewicht van de last

Een zeer gevoelige sensor meet de druk in de hydrauliek van de hefmast. Met behulp van bekende waarden, zoals de cilinderdiameter en de overbrengingsverhouding van de hefketting, kan het actuele lastgewicht berekend worden.

Hefhoogte

Hiervoor wordt een speciaal ontwikkelde, in de hefmast geïntegreerde kabellengte-indicator gebruikt.

Kantelhoek

De bijbehorende sensoren zijn standaard ingebouwd in alle Linde vorkheftrucks met contragewicht.

Load torque (LSP Active only)

Op de achteras zit een nieuw ontwikkelde meetcel waarmee het lastkoppel of de afstand van het lastzwaartepunt tot de vooras berekend kan worden.

  • Het gewicht van de last
  • Hefhoogte
  • Kantelhoek
  • Load torque (LSP Active only)
  • Een zeer gevoelige sensor meet de druk in de hydrauliek van de hefmast. Met behulp van bekende waarden, zoals de cilinderdiameter en de overbrengingsverhouding van de hefketting, kan het actuele lastgewicht berekend worden.

  • Hiervoor wordt een speciaal ontwikkelde, in de hefmast geïntegreerde kabellengte-indicator gebruikt.

  • De bijbehorende sensoren zijn standaard ingebouwd in alle Linde vorkheftrucks met contragewicht.

  • Op de achteras zit een nieuw ontwikkelde meetcel waarmee het lastkoppel of de afstand van het lastzwaartepunt tot de vooras berekend kan worden.

Actief ingrijpen tijdens het rijden

LSP Active biedt de bestuurder ook extra ondersteuning in de vorm van een actief assistentiesysteem: Als hij zijn vorkheftruck gebruikt om een zware last op te tillen die op de gewichtslimiet zit, zendt het systeem visuele en akoestische signalen uit en vertraagt de hef- of kantelbeweging. Als de bestuurder niet reageert, wordt de hefbeweging van de truck helemaal gestopt. Hetzelfde gebeurt bij het rijden. Als de bestuurder de geladen vorkheftruck te snel optrekt, te scherp remt, of te snel een bocht omgaat, grijpt LSP Active in de rijfunctie in. Het systeem compenseert de bestuurdersfout en voorkomt in de meeste gevallen dat de truck kantelt.

Tekst

De LSP-monitor: drie varianten

  • Veilig werkgebied: Er zijn geen beperkingen.
  • Drempel zone: Het display licht oranje op; dit betekent dat de drempel voor het laadvermogen bijna is bereikt. LSP Active vermindert de kantelsnelheid bij het heffen.
  • Kritieke zone: Het display licht rood op; dit betekent dat de laadvermogengrens is bereikt. Er klinkt ook een waarschuwingssignaal. LSP Active past de functies van de truck aan.
Video thumbnail
Tekst

Sneller en veiliger werken een aantal handige functies

De Select en Active versies hebben ook talrijke comfortfuncties, van het vooraf kiezen van de hefhoogte met behulp van geïntegreerde lastweegschalen, tot het vooraf instellen van snelheidsbeperkingen. Dit maakt werkprocessen veiliger en productiever. Vóór een rit kan de bestuurder bijvoorbeeld instellen tot welke hoogte de goederen geheven moeten worden. Bijstellen tijdens de behandeling hoeft niet meer, wat tijd bespaart. De geïntegreerde lastweegschalen wegen de goederen in enkele seconden en bevatten ook een optelfunctie. Zo kan de chauffeur bijvoorbeeld snel detecteren of het maximale laadvermogen van een vrachtwagen bereikt is. Een instelbare hefhoogte en daaldrempel (vorkslijtage bescherming) helpen schade en ongelukken bij voorbaat uit te sluiten. Dit betekent dat lage magazijnplafonds of ongelijke vloeren niet langer een gevaar vormen.

safety pilot Linde heftruck joystick
Linde safty pilot waarschuwing kantelgewicht display
Linde safety pilot
Linde safty pilot waarschuwing kantelgewicht
Safety Pilot

Advies van een logistiek expert?

Wij nemen binnen een werkdag contact met u op voor een vrijblijvend advies Op-Maat.

Formulier
Waarmee kunnen we u helpen? *
Aanhef *
Ik kan deze toestemming te allen tijde intrekken, daarna ontvang ik geen nieuwsbrieven meer. Uw informatie wordt nooit met derden gedeeld. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw gegevens vindt u in ons Privacybeleid.