ALMERE, september 2022 – Nu bij Motrac verkrijgbaar: nieuw ontworpen heavy duty hefmasten voor Linde R14 HD tot R25 reachtrucks met een capaciteit van 1,4 tot 2,5 ton. Deze masten geven de chauffeurs een beter zicht op de last en de omgeving én hebben een groter restdraagvermogen, zodat de trucks de pallets snel en veilig kunnen verplaatsen op hefhoogtes tot 15 meter.
Tekst

Om meer goederen en een groter assortiment producten te kunnen verwerken, worden zowel magazijnen als stellingen steeds hoger. Met als gevolg dat er steeds hogere eisen aan de reachtrucks gesteld worden, want de lasten moeten ook op het bovenste liggerniveau snel en veilig weggezet en opgepakt kunnen worden. En dat is nog niet alles: terwijl de voertuigen met uitgeschoven mast steeds hoger kunnen heffen, moeten ze ook met ingeschoven mast probleemloos door doorgangen en tussen stellingen kunnen manoeuvreren. Tegelijk mag het voertuig niet langer worden. Elke centimeter telt, zodat de truck zo wendbaar mogelijk blijft, smalle gangpaden aankan en opslagruimtes optimaal worden benut. Tenslotte is het belangrijk dat er een oplossing is voor de masttrillingen die optreden bij toenemende hefhoogte en voor de steeds beperktere zichtomstandigheden.

Geoptimaliseerd zicht voor meer veiligheid en betere rijeigenschappen

Het best mogelijke zicht op de last en de omgeving is de basisvoorwaarde voor veilig werken met reachtrucks. Met de nieuwe zware mast wordt dit op twee manieren bereikt. Ten eerste is de mast breder dan de vorige modellen en ten tweede konden de designers de dwarstraversen die vroeger nodig waren weglaten. Dit levert aanzienlijk meer zicht tussen de mastdelen op, wat weer het zicht op de vorken aanzienlijk verbetert. Afhankelijk van het type en de uitvoering van de mast wordt het gezichtsveld van de chauffeur met tot 27 procent vergroot.

De geoptimaliseerde vormgeving van de bovenste dwarstraverse verbetert ook het zicht naar boven, zodat de chauffeur de vorken beter kan zien en dus kan manouveren bij het oppakken en plaatsen op hoge hefhoogtes. Maar het is niet alleen het zicht naar bóven dat verbeterd is. De nieuwe mast maakt ook een optimaal zicht op de werkomgeving mogelijk, omdat hij in een gunstiger stand op het voertuig is gemonteerd. Zo kan de chauffeur langs de mast en de last kijken, zonder opzij te hoeven leunen.

Met een hefhoogte tot 15 meter reikt de nieuwe mast een volle twee meter hoger dan de vorige generatie masten. Ook heeft de nieuwe mast een hoger restdraagvermogen, zodat de trucks aanzienlijk zwaardere lasten aankunnen dan voorheen, tot hogere hefhoogtes. Om ervoor te zorgen dat de reachtrucks (R14HD - R25) met de nieuwe mast veilig door magazijndoorgangen kunnen, heeft Linde MH de verhouding tussen hefhoogte doorrijdhoogte verder geoptimaliseerd. Daardoor is de nieuwe 15-meter mast in ingeschoven toestand nog lager dan de 13-meter versie van het vorige model.

Robuuster en gebruiksvriendelijker

Een nog grotere stabiliteit van de mast wordt verkregen door robuustere mastprofielen met verstevigingen die de hefmast extra stijfheid geven en de doorbuiging van de afzonderlijke componenten tot een minimum beperken. Dit resulteert in minder masttrillingen bij het oppakken en wegzetten op grote hefhoogten, waardoor de chauffeur niet lang meer hoeft te wachten totdat de mast is gestopt met zwenken en weer stabiel is. Daarnaast voorkomt het botsingen tussen mast en stellingen, die vaak ernstige schade aan de lasten en de stellingen veroorzaken. Nog meer maststabiliteit op grote hoogte kan bereikt worden met het optionele Dynamic Mast Control (DMC) bestuurdersassistentiesysteem: een sensorgestuurde elektrische aandrijving die masttrillingen en -doorbuigingen compenseert door gerichte en uiterst precieze tegenbewegingen.

De trucklengte is ongewijzigd gebleven, zodat de reachtrucks zoals gewoonlijk in smalle magazijngangen kunnen manoeuvreren.