Frisia Zout heeft geïnvesteerd in elektrische heftrucks ter vervanging van door LPG aangedreven heftrucks. Daarmee verduurzaamt deze zoutleverancier het logistiek materieel, dat onder bijzonder zware industriële omstandigheden wordt ingezet. Voor inkoopcoördinator Theo Bijkerk zijn de kosten per draaiuur, een praktijktest en het rijcomfort doorslaggevend geweest om met Motrac in zee te gaan.
Frisia zout klantcase Motrac
Frisia zout klantcase Motrac
Tekst

Zoutwinning voor voeding en chemie

Frisia Zout uit Harlingen is in 1996 in Sexbierum gestart met het winnen van hoogwaardig zout voor gebruik in onder meer de voedingsmiddelenindustrie en chemische industrie. In 2012 heeft het bedrijf een vergunning gekregen om voortaan op ruim twee kilometer diepte onder de Waddenzee zout te gaan winnen, ter vervanging van de winning onder de Friese bodem. Het bedrijf levert jaarlijks zo’n miljoen ton zout, waarvan tweederde als grondstof wordt verwerkt in chemische producten. Frisia Zout maakt onderdeel uit van K+S Minerals & Agriculture. “Wij zijn een industrieel bedrijf dat op een transparante en duurzame wijze het hoogwaardige zout wint dat in deze regio op enkele kilometers onder de grond zit”, vertelt algemeen directeur Durk van Tuinen. “Omdat energie onze grootste kostenpost is en Frisia Zout in het verleden de grootste gasverbruiker van Friesland was, investeren wij waar mogelijk in het verlagen van de energiekosten en onze CO₂-voetafdruk. Sinds 2011 wordt stoom die nodig is voor het indampen van de pekel ingekocht van de reststoffen energie centrale van Omrin in Harlingen. Daar draagt de vervanging van onze gas-heftrucks door elektrische Linde heftrucks ook aan bij.”

frisia_zout_linde_heftruck
Theo Bijkerk
Frisia Zout, Inkoopcoördinator
“Na de testperiode waren de chauffeurs zo enthousiast over het rijcomfort van de Linde heftruck, dat ze mij vroegen of het mogelijk was om die aan te schaffen.”

Zware industriële omstandigheden

Bij Frisia Zout worden heftrucks gebruikt voor het verplaatsen van pallets met zout in diverse verpakkingen, binnen de opslaglocaties en over het buitenterrein. Omdat het bedrijf 24/7 operationeel is en net achter een dijk van de Waddenzee is gevestigd, “Voor Frisia Zout is behalve het rijcomfort voor de chauffeurs ook veilig werken belangrijk.” zijn de gebruiksomstandigheden bijzonder zwaar. “Al het materieel en de productiemachines die wij gebruiken moeten tegen zout bestendig zijn”, zegt Bijkerk. “Daarom is kwaliteit een vanzelfsprekend selectiecriterium bij elke investering. Omdat het leasecontract van onze LPG-heftrucks afliep ben ik op zoek gegaan naar een duurzamer alternatief. Daarvoor gebruikten we diesel aangedreven heftrucks, dus stapsgewijs wordt de CO₂-uitstoot van ons logistiek materieel steeds lager. Uiteraard spelen bij zo’n vervangingsinvestering ook andere selectiecriteria een belangrijke rol, zoals bij elektrische heftrucks hoe lang de batterijen te gebruiken zijn en hoe lang het opladen en verwisselen duurt. Dat hebben wij een aantal weken uitvoerig getest met een tweedehandse elektrische Linde heftruck.”

Tekst

Heftruckchauffeurs enthousiast over rijcomfort

“Na onze testperiode waren de betrokken chauffeurs zo enthousiast over het rijcomfort van de elektrische Linde heftruck, dat ze mij letterlijk vroegen of het mogelijk was om die aan te schaffen. Ondertussen hadden wij een tender uitgezet voor tien nieuwe heftrucks met wisselbatterijen, voor het 24/7 gebruik daarvan tijdens een vijf ploegendienst. Na het vergelijken van de aanbiedingen van onze shortlist met drie A-merken op basis van alle criteria, bleek dat Motrac met de Linde heftrucks ook wat betreft de kosten per draaiuur tot de beste voorstellen behoorde. Daarom resteerden alleen nog maar een fabrieksbezoek en de commerciële contractonderhandeling om met hen in zee te gaan”. Frisia Zout heeft voor zes E40/600 HL, drie E18, één E30 heftruck en twee wisselpallettrucks van Linde gekozen, die op basis van een operational leaseovereenkomst met onderhoud gefaseerd worden geleverd. De eerste vier zijn al in gebruik, terwijl de resterende zes begin 2020 volgen. Voor het opladen van de batterijen en eerstelijns onderhoud wordt ondertussen een aparte ruimte ingericht.

frisia zout klantcase Motrac
frisia zout klantcase Motrac

Advies van een logistiek expert?

Formulier
Waarmee kunnen we u helpen? *
Aanhef *
Ik kan deze toestemming te allen tijde intrekken, daarna ontvang ik geen nieuwsbrieven meer. Uw informatie wordt nooit met derden gedeeld. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw gegevens vindt u in ons Privacybeleid.