Bedrijven die hun concurrentiepositie willen verbeteren door middel van meer geautomatiseerd intern transport, vinden bij Linde Material Handling (MH) alles wat ze nodig hebben onder één dak. Linde MH biedt een breed portfolio van automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en mobiele robots (AMR’s), van klein tot groot, voor eenvoudige tot complexe projecten. Daarnaast is bij Linde MH en Motrac het aantal experts om een professionele planning en implementatie te garanderen de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid. Met de Linde L-MATIC HD k geautomatiseerde stapelaar wordt momenteel een extra model op de markt gebracht voor horizontale transporttoepassingen met hefhoogtes tot 3,8 meter. De in serie geproduceerde truck biedt een snellere ingebruikname dankzij de nieuwe software en vereenvoudigde service. Ook showde Linde MH onlangs op de LogiMAT de conceptstudie van de geheel automatische stapelaar Linde L-MATIC C. Door zijn compacte afmetingen is de truck met geïntegreerde lithium-ion batterij bijzonder geschikt voor toepassingen in krappe ruimtes en voor kleine en grote truckparken. De verkoop start aan het eind van het jaar.
Tekst

"Het automatiseren van logistieke processen is nu in bijna alle magazijn- en productiegebieden mogelijk," zegt Louis Vieira, Hoofd Verkoop Automatisering & Intralogistiek bij Linde MH, die alle logistiek managers aanmoedigt om zich in het onderwerp te verdiepen. Volgens hem zijn vooral processen met een repeterende beweging zeer geschikt om te automatiseren. Zo zijn AMR's met transportplatforms zeer geschikt voor horizontale goederentransporten tussen gedefinieerde overslagpunten. Hetzelfde geldt voor het aanvullen in hoogbouwstellingen met automatische reachtrucks of het verzamelen van pallets in hoogbouwstellingen tot 16 meter hoog. "Verreweg de meeste toepassingen voor geautomatiseerde industriële trucks zijn echter de extreem veelzijdige stapelaars," meldt Louis Vieira. Ze kunnen onder andere worden gebruikt voor taken als productiebevoorrading en het verzamelen van eindproducten tot transport.

Nieuwe modellen voor nog meer verscheidenheid aan toepassingen

Met de Linde L-MATIC HD k komt er nu nog een truckmodel voor meerdere toepassingen op de markt. De geautomatiseerde stapelaar verplaatst goederen met een gewicht tot 1,6 ton tussen transportbanden, stellingen, gemarkeerde vloeroppervlakken of stellinglocaties en slaat en haalt ze op tot een hoogte van 3,8 meter. De truck is uitgerust met verschillende veiligheidsscanners die 360° bewaken en verschillende lastsensoren en rijdt met snelheden tot 7,2 km/u. Hij voldoet aan de technische veiligheidseisen van de Europese norm ISO 3691-4 voor onbemand intern transport. De stapelaar kan optioneel worden uitgerust met Linde BlueSpot, waarschuwingslichten, een tweede lastsensor en extra obstakeldetectie. De Linde L-MATIC HD k haalt zijn energie uit een loodzuur- of lithium-ion-batterij; geschikte laders worden af fabriek geleverd. Er zijn verschillende opties voor (tussentijds) laden, zowel handmatig als volledig automatisch. In het laatste geval maakt de truck automatisch verbinding met een laadstation, waardoor de maximale gebruiksduur van ongeveer 18 uur kan worden verlengd naar een 24/7 inzet. Twee verschillende softwareoplossingen voor inbedrijfstelling zorgen voor een snelle implementatie van de apparaten. Nog een bijzonder kenmerk: de service wordt uitgevoerd door hiervoor opgeleide monteurs en de korte reparatie- en onderhoudstijden zorgen voor een grotere operationele beschikbaarheid van de trucks.

De volledig geautomatiseerde Linde L-MATIC C stapelaar met een hefvermogen van 1,2 ton wordt aanbevolen voor automatisering in beperkte ruimtes vanwege het korte, smalle ontwerp. De reden hiervoor is dat magazijn- en productie-indelingen, die in de loop der jaren steeds groter zijn geworden, vaak worden gekenmerkt door krappe ruimtes of smalle gangpaden. De 1.785 mm lange en 840 mm brede truck met geïntegreerde lithium-ion batterij is een flexibele, schaalbare optie voor pallettransporten die voorheen werden uitgevoerd met grotere manueel te bedienen intern transport middelen. De truck wordt geleverd met nieuwe software. In plaats van zelf te moeten programmeren, wordt de projectlogica geconfigureerd via een eenvoudige, duidelijke gebruikersinterface.

Bedrijven moeten hun aandacht echter niet alleen richten op automatisering, adviseert Sales Manager Vieira. De digitalisering van gegevens, documenten en processen is net zo belangrijk. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt met de Linde Warehouse Navigator, bestaande uit een warehouse data-, orderverzamel- en truckbesturingssysteem. Met deze softwareoplossing kunnen alle orders, voorraden en goederenbewegingen in het magazijn papierloos worden gecontroleerd, bewaakt en gedocumenteerd. Alle opslaglocaties met de huidige bezetting worden in 3D weergegeven en de heftruckchauffeur krijgt de snelste route naar de bestemming te zien. Tegelijkertijd documenteert de software alle bewegingen van de lastdragers op wisselende opslaglocaties.