Onderstaand interview is eerder gepubliceerd in de mei editie van Logistiek magazine, en op de website Logistiek.nl.
Tekst

‘Eigen koers varen als heftruckleverancier’

Twee jaar terug stapte Geurt de Groot over naar MotracLinde, nadat het bedrijf een hectische periode had doorgemaakt. Sinds vorig jaar is hij algemeen directeur en klaar voor nieuwe spannende tijd, die er ongetwijfeld weer aan zit te komen.

Ruim dertig jaar ervaring in het mobiel intern transport heeft Geurt de Groot (56) achter zijn naam staan. Dat is niet ongebruikelijk in deze sector. De algemeen directeur van MotracLinde ziet ervaring wel als een belangrijk pluspunt om het importeursbedrijf met zo’n 350 medewerkers mee te laten veranderen met de markt. Het is tijd voor meer stabiliteit op directieniveau na de vele wisselingen, die er zijn geweest. In 2017 kwam De Groot na wat omzwervingen terecht in Almere, waar MotracLinde sinds 2013 een onderdeel was van Royal Reesink.

Nog altijd is het bedrijf gehuisvest in Pon faciliteiten, vlak naast Caterpillar (de bouwmachinespecialist voor alle duidelijkheid). Maar de Pon periode zelf ligt dus al weer enige jaren terug voor dit bedrijf, één van de grootste heftruckleveranciers in dit land. En bovendien, zo benadrukt De Groot, een bedrijf dat markt aan het terug veroveren is. Na een jaar schoof De Groot door van sales director naar algemeen directeur en is daarmee meer dan ooit op zijn plek.

Waarom past dit zo goed?
“Dit is echt een onderneming met een puur Nederlandse cultuur waar veel uitdagingen liggen als één van de marktleiders. Dat doe ik liever dan leiding geven aan een fabrieksvestiging, want die ervaring heb ik ook. Hier kun je meer een eigen koers varen binnen de strategie die we binnen Reesink met elkaar afspreken. Linde wordt gezien als de Mercedes onder de heftrucks, hetgeen ik alleen maar kan onderschrijven. Maar de aansluiting bij de veranderingen in de markt ten aanzien van bijvoorbeeld warehousingsoplossingen liep niet vanzelf. Vanuit mijn Atlet/Unicarriers tijd ken ik juist dat deel van markt heel goed. Samen met RLS (Reesink Logistic Solutions) als zusterbedrijf werken we aan een sterke positie en hebben we de gang er weer in zitten.”

Er zijn nogal wat directiewisselingen geweest…
“Ja, dat zal ik niet ontkennen. Dat heeft onder andere te maken met de overname in 2013, waarbij Pon het bedrijf verkocht aan Royal Reesink. Er zijn naderhand ook diverse mensen vertrokken naar andere posities binnen de holding. Dat gaf best wel wat onrust. Maar we zijn met dit bedrijf weer op de goede weg, zo laten de cijfers over het afgelopen paar jaar zien.”

Moet je uit de sector komen om succesvol te zijn?
“Dat is te kort door de bocht. Maar ik zie het wel als een pré, ook als het gaat om de rol van algemeen directeur. Kijk maar naar de grote partijen in deze markt. De meeste mensen, die eindverantwoordelijk zijn, gaan al vele jaren mee. Zelf heb ik het ook zo ervaren. Want de branche heeft zijn specifieke eigenaardigheden, toch weer anders dan bijvoorbeeld de vrachtwagensector, ook al is het business model best vergelijkbaar. In deze functie moet je vooral in staat zijn om goede teams samen te stellen en een visie te hebben de markt en de ontwikkelingen die er zijn.”

Wat trof je aan toen je kwam?
“Om te beginnen een geweldig product, daar bestaat weinig twijfel over in de branche. Dit is ook financieel altijd een sterke club geweest, zodat het mogelijk was om aanvullende diensten te bieden zoals op het gebied van lease en rental. Voor mij was het belangrijk om te weten of ik voldoende ruimte kreeg om te investeren om de stevige groeiambitie te kunnen faciliteren. Die ruimte is er. Er kunnen ook een paar dingen beter, heb ik me gerealiseerd. Dat betrof vooral de interne organisatie en IT ondersteuning bijvoorbeeld. We hebben andere mensen gekregen op sleutelposities en de visie op de markt bijgesteld. Wat meer marktsegmentatie was nodig met onder andere een webshop.”

Hoe kijk je naar de markt?
“Twee dingen vallen op: de energietransitie, dus vooral meer elektrische trucks. Maar ook de 24-uurs economie. Dat heeft gevolgen voor de logistiek; veertig procent van de MKB bedrijven in de logistiek heeft investeringsplannen. Daar wordt de wedstrijd gewonnen of verloren, wat mij betreft. We zullen andere oplossingen gaan zien: robotisering, meer statische intern transportmiddelen, AGV’s – zeker door het tekort aan arbeidskrachten. Minder trucks in de warehouseomgeving, daar gaat het wel naar toe. Dat is een onomkeerbaar proces. Het tempo waarin dat gaat gebeuren blijft de grote vraag. Ik denk dat we samen met RLS in staat zijn om hier goed op in te spelen, juist omdat we volop de vrijheid hebben om echt te ondernemen met een ijzersterke range aan producten. Dus het is en blijft een spannende tijd.”