ALMERE, Juni 2022 – Met de nieuwe generatie IC trucks voegt Motrac een krachtige truck toe aan het bestaande portfolio. De vooruitstrevende 12XX generatie vorkheftrucks met IC-motor van Linde Material Handling (MH) kan nu nóg zwaardere lasten, van 3,5 tot 5 ton, snel en efficiënt verplaatsen. Met verbeterd comfort, beter zicht, beschermingssystemen voor zowel de bestuurder als de omgeving, tweeledige digitale communicatie én een krachtige aandrijving, zorgen de diesel- en LPG aangedreven trucks voor een grotere capaciteit bij het verwerken van pallets.
Tekst

"Tot nu toe zijn bepaalde sectoren nog niet denkbaar zónder IC motor-aangedreven vorkheftrucks," verklaart Björn Walter, Senior Product Manager Counterbalanced Trucks. "Dat komt onder andere doordat vlootbeheerders in die gevallen vaak overtuigd zijn van de voordelen die verbrandingstrucks bieden, zoals moeiteloos tanken of de krachtige hydrostatische aandrijving van Linde, die een gevoelige regeling van de aandrijfprestaties mogelijk maakt," zegt de expert. Het samenspel van een industriële motor, de Linde Hydrostaat en een uitgekiend bedieningsconcept geeft de trucks de performance en souplesse die de bestuurders op prijs stellen. Vorkheftruckbestuurders gebruiken de krachtige machines bijvoorbeeld om tientallen drankkratten met één enkele hefbeweging te vervoeren, containers zwaar geladen met meerdere tonnen straatstenen vast te grijpen, zeer kwetsbare gietstukken te verplaatsen, draadspoelen op pallets te tillen of bulken geperst oud papier te stapelen. De meest veeleisende buitentoepassingen op stoffig terrein, modderige ondergronden of oneffen wegdek vormen een ideaal werkterrein voor deze robuuste Linde vorkheftrucks. Daarvoor zorgen de bodemvrijheid van 207 millimeter (Linde H35 en H40) en 250 millimeter (Linde H45 en H50), een lange wielbasis, aanrijbeveiliging en velgen en banden in een grote variëteit aan maten en uitvoeringen.   

In tegenstelling tot de vorige serie hebben alle nieuwe truckmodellen standaard een lastzwaartepunt van 600 millimeter. Dit garandeert een hoog restdraagvermogen bij gebruik van attachments. Voor de Linde H50 met een capaciteit van vijf ton is er ook een variant met een lastzwaartepunt van 500 millimeter. Tegelijkertijd is de serie uitgebreid met een model met een capaciteit van 3,5 ton. "Zo komen we tegemoet aan de wensen van onze klanten. We bieden nog meer variatie, zodat de klant de meest geschikte truck voor de betreffende toepassing kan vinden," benadrukt de productmanager.  

H35-H50 laadt vrachtwagen uit
H35-H50 heft zware lading
Tekst

Verder is ook de werkplek van de bestuurder verbeterd. Hij is ontworpen om maximale steun te bieden. De brede instaptrede en de softgrip handgrepen zorgen voor een comfortabele instap. Binnenin is de truck voorzien van de nieuwste generatie stoelen en armsteunen (Linde Load Control), die al in de andere vorkheftruckmodellen van de 12XX familie geïnstalleerd is. Samen met het ergonomische stuurwiel en de dubbele pedalen vormt het een op elkaar afgestemde bedieningseenheid en is het, net als de ontkoppelde mast en assen, ontworpen om de bestuurder alert en geconcentreerd te houden gedurende een lange werkdag. De asymmetrische mastprofielen van de 12XX generatie zijn opnieuw ontworpen met het oog op nog meer zicht. En de optioneel verkrijgbare cabine met grote glazen deuren biedt de bestuurder ook een aanzienlijk beter zicht.  

Tegelijk heeft Linde MH de uitgebreide veiligheidsuitrusting doorgetrokken naar de grotere modelseries. "De bescherming van werknemers op het bedrijfsterrein is in de meeste bedrijven een topprioriteit geworden. Veel veiligheidsaspecten zijn daarom standaard op de trucks geïnstalleerd," benadrukt productexpert Björn Walter, die voorbeelden noemt zoals het elektronische gordelcontrolesysteem, de Linde Load Assist en de Linde Curve Assist, een systeem dat automatisch de rijsnelheid in bochten vermindert. Optionele verlichtingsoplossingen zijn de Linde TruckSpot, VertiLights en LED Stripes.  

Ook al is er in deze capaciteitsklasse in de toekomst een gelijkwaardig presterend alternatief beschikbaar in de vorm van de X serie elektrische trucks, die bij gebruik van "groene elektriciteit" zelfs klimaatneutraal kunnen werken, toch kunnen de nieuwste IC trucks hun energiebalans op zijn minst opkrikken door betere rijprestaties. Dit is het resultaat van de werkcycli die uitgevoerd werden in het kader van de eigen TOP prestatieproef van de firma, die door TÜV Nord goedgekeurd werd. Björn Walter: "Hier zien we verbeteringen ten aanzien van de palletdoorvoer per uur, die moeten oplopen tot een merkbare vermindering van de brandstofkosten over dagen, maanden en jaren."