Grolleman Coldstore is een logistieke dienstverlener voor klanten die producten willen laten verpakken, koelen, invriezen en opslaan. Vooral vlees producerende en -verwerkende bedrijven behoren tot de klantenkring. Grolleman Groep is begin jaren ’70 gestart vanuit een kleine vriescel in Olst. Inmiddels is het een succesvol groeiend familiebedrijf dat enkele honderden tonnen vlees per etmaal verwerkt in Apeldoorn.
Tekst

Grolleman Coldstore heeft de inrichting van haar coldstore in Apeldoorn geoptimaliseerd met geautomatiseerde magazijnkranen en stellingen van Motrac en haar nieuwe zusterbedrijf Lalesse Logistic Solutions. Daarmee kan deze specialist in vriesopslag alle logistieke werkzaamheden met een twee ploegendienst verwerken, in plaats van de huidige drie en flexibeler doorgroeien. Technisch bedrijfsleider Peter Kieftenbelt vertelt zijn projectervaringen.

Optimalisatie warehouse bij Grolleman door Motrac
Optimalisatie warehouse bij Grolleman door Motrac
Tekst

Verpakken, koelen, invriezen en opslaan

Grolleman Coldstore is een logistieke dienstverlener voor klanten die producten willen laten verpakken, koelen, invriezen en opslaan. Vooral vlees producerende en -verwerkende bedrijven behoren tot de klantenkring. Grolleman Groep is begin jaren ’70 gestart vanuit een kleine vriescel in Olst. Inmiddels is het een succesvol groeiend familiebedrijf dat enkele honderden tonnen vlees per etmaal verwerkt in Apeldoorn. Na een uitbreiding in 2018 neemt die capaciteit toe met 40%. “Hans Grolleman, één van de bedrijfseigenaren, is een kei in logistieke optimalisaties”, vertelt Kieftenbelt. “Om optimalisatiekansen te ontdekken en inzicht te houden in alle processen, is hij daarom dagelijks op de werkvloer aanwezig.”

Het Grolleman Coldstore Warehouse in Apeldoorn is in 2014 voor de laatste keer uitgebreid en verduurzaamd, waarna het hele pand de BREEAMcertificering ‘very good’ heeft gekregen. “Alle logistieke systemen moeten hier onder extreme vrieskou en intensief gebruik functioneren”, vervolgt Kieftenbelt. “Met onze heftrucks wordt in drie ploegen 24 uur per dag gewerkt, waardoor ze binnen amper drie jaar hun levensduur van zo’n 15.000 uren bereiken. Om onze verwerkingscapaciteit en efficiency te verhogen, vervangt Motrac en Lalesse Logistic Solutions een deel van de magazijnheftrucks doorgeautomatiseerde kranen.”

Tekst

Vertrouwen in samenwerking

Bij de leverancierskeuze voor Grolleman’s nieuwe magazijninrichting waren kennis, ervaring en zakendoen met een betrouwbaar Nederlands bedrijf de belangrijkste criteria. “Bij projecten krijg je altijd te maken met onverwachte omstandigheden en wijzigingen in de oplossing of planning”, aldus Kieftenbelt. “In die situaties moet je snel oplossingsgericht met elkaar kunnen schakelen. Wij hebben 40% meer invriescapaciteit in dezelfde ruimte hier helaas al leveranciers meegemaakt die door de kou en intensief gebruik de beloofde oplossing niet werkend konden opleveren en vervolgens uit het project zijn gestapt.

Motrac kennen wij al jaren als een betrouwbare leverancier van heftrucks en andere magazijninrichting. Na de overname van Lalesse Europe door hun moederbedrijf Royal Reesink werden zij, samen met het nieuw opgerichte bedrijf ‘Reesink Logistic Solutions’, de meest geschikte leverancier voor het geautomatiseerde kranenproject”. In tegenstelling tot andere bedrijven realiseert Grolleman Coldstore logistieke projecten niet op basis van een dichtgetimmerd programma van eisen, maar op basis van het vertrouwen dat gemaakte afspraken worden nagekomen. “Wij zoeken betrokken partners die ons bedrijf helpen te optimaliserenen te innoveren.”

Optimalisatie warehouse bij Grolleman door Motrac
Optimalisatie warehouse bij Grolleman door Motrac
Tekst

Advies en realisatie warehouse-inrichting

Motrac en Lalesse Logistic Solutions hebben Grolleman Coldstore allereerst geadviseerd over de meest efficiënte interne logistiek. Gebaseerd op geautomatiseerde kranen met bijbehorende nieuwe palletstellingen en hergebruik van aanwezige hef-en reachtrucks. Daarna is de ombouw binnen enkele weken gerealiseerd. “Alle verrijdbare stellingen zijn vervangen door vaste stellingen voor zo’n 3.000 palletposities, met rijbanen voor de kranen”, vervolgt Kieftenbelt. “Met deze nieuwe inrichting en een beter doordacht ruimtegebruik creëren wij een verhoging van 40% van onze invriescapaciteit. Verder worden alle verplaatsingen met de kranen aanzienlijk efficiënter verwerkt dan met heftrucks. Na enkele maanden operationeel werken met de nieuwe inrichting gaan wij alle logistieke werkzaamheden voortaan met twee ploegen uitvoeren, in plaats van met drie. Terugkijkend op het project ben ik te spreken over de geleverde oplossing en ook de inzet en betrokkenheid van het installatieteam. Zij hebben hard gewerkt om onze planning te halen. Tenslotte hebben Motrac en Lalesse Logistic Solutions er ook nog voor gezorgd dat orders uit ons ERP-systeem via een WMS door de kranen worden verwerkt, inclusief een aantal managementrapportages voor de benodigde monitoring en bijsturing.”

Optimalisatie warehouse bij Grolleman door Motrac
Tekst

Speciale Linde hef- en magazijntrucks voor coldstores

Linde Material Handling maakt al jaren heftrucks voor in de coldstores. Deze heftrucks zijn uitgerust met unieke elementen die speciaal voor coldstores ontwikkeld zijn. Denk hierbij aan: verwarmde polycarbonaat ramen en naadloze isolering, waardoor geen tocht kan ontstaan. Met de reachtruck R17X HD heeft de chauffeur een extreem ruime en comfortabele werkplek. Om een hefof reachtruck in een coldstore optimaal te laten functioneren, is het belangrijk dat de olie niet dik wordt en goed blijft stromen. Daar worden de machines van Linde dan ook op gebouwd. Bij de fabriek in Aschaffenburg test Linde de trucks in een ruimte waar ze aan extreme koude temperaturen worden blootgesteld.

Lithium-ion batterijen

Zodra de truck uit deze ruimte rijdt, is het geraamte dan ook helemaal bevroren en zit er overal ijs op de truck. Maar de olie is niet bevroren, waardoor de truck nog steeds z’n werk optimaal uitvoert. Linde heeft haar heftrucks zo ontworpen dat de lithium-ion batterijen aan extreme kou kunnen worden blootgesteld met minimaal energieverlies. Daarmee is zij een van de weinige heftruckleveranciers die garanderen dat de truck nog steeds vol ingezet kan worden, ondanks de kou. Hoe ze dit kunnen garanderen? Linde maakt in plaats van massaproductie, voor iedere klant en/of iedere toepassing een heftruck op maat. Dat houdt in dat de lithium-ion batterijen (die Linde in samenwerking met BMZ ontwikkeld), zoveel testen en aanpassingen hebben ondergaan dat ze nu optimaal communiceren met de heftruck. De data van de batterij wordt weergegeven in het display in de cabine. Ook zijn de trucks robuuster en beter beschermd tegen omgevingsfactoren. In specifieke gevallen worden de heftrucks meegenomen naar de Oostenrijkse Alpen waar ze niet alleen aan de kou worden blootgesteld, maar ook aan moeilijk begaanbare wegen.

Advies van een logistiek expert?

Vul het contactformulier in, en wij nemen binnen één werkdag contact met u op.

Formulier
Waarmee kunnen we u helpen? *
Aanhef *
Ik kan deze toestemming te allen tijde intrekken, daarna ontvang ik geen nieuwsbrieven meer. Uw informatie wordt nooit met derden gedeeld. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw gegevens vindt u in ons Privacybeleid.