Met het Continental Bandenhotel heeft logistiek dienstverlener Pon Logistics een passend antwoord op een jaarlijks terugkerend dilemma van menig autodealer. Op creatieve en unieke wijze worden in het Bandenhotel zomer- en winterbanden opgeslagen. De flexibiliteit is daarbij maximaal, terwijl de handlingkosten tot een minimum beperkt blijven.
Tekst

Elk jaar weer is het een lastig vraagstuk voor menig autodealer. Waar laat je al die zomer- en winterbanden van je klanten? Sinds anderhalf jaar heeft Pon Logistics een passend antwoord op het terugkerend probleem. In Barneveld nam de logistiek dienstverlener het Continental Bandenhotel in gebruik. “Continental was de opdrachtgever, maar het hotel is bedoeld voor iedereen die behoefte heeft aan opslagruimte”, licht business unit manager parts bij Pon Logistics, Marcel van Omme toe.

Tekst

Juiste balans

Het Bandenhotel is ontworpen en ingericht in nauwe samenspraak met Motrac. Er is gezocht naar de juiste balans tussen een compacte opslag en een snelle en dus kostengunstige handling. De gekozen oplossing is vrij uniek. “Onze dealers werkten al met speciale pallets”, vertelt afdelingshoofd Alex van Dijk. Die pallets, 60x80 centimeter, worden ook in het bandenhotel benut om de handling tot een minimum te beperken. Een complete set banden wordt bij de dealer op de pallet gelegd en voorzien van een afdekplaat, waarna het geheel wordt omsnoerd. De transporteur neemt bij het ophalen retourstickers mee, voorzien van barcode en kenteken. Deze worden door de dealer zelf op de set geplakt. “Zo kunnen wij de sets bij binnenkomst meteen scannen en is elke set direct opvraagbaar en traceerbaar”, legt Van Dijk uit. Het warehouse management systeem van Pon Logistics bepaalt vervolgens de meest optimale locatie, rekening houdend met onder andere type banden en hoogte van de set.

Creatieve opslag 100.000 banden bij Continental
Tekst

Dubbeldiep opslaan

Met behulp van twee Linde combitrucks uit de K-serie worden de pallets dubbeldiep opgeslagen in de stellingen. De trucks zijn hiervoor voorzien van een aangepaste telescoopvork; de stellingen zijn uitgerust met speciale geleidingsprofielen. “Een betere oplossing, die tevens de gewenste hoge opslagdichtheid biedt, was er niet”, stelt Van Omme. De geleidingsprofielen in de stellingen bieden bovendien nóg een voordeel. Dankzij de profielen is de vanuit brandrisico vereiste tussenruimte van 7,5 centimeter tussen de pallets constant gewaarborgd. “Vanwege diezelfde eisen hebben we daarentegen uiteindelijk een lagere capaciteit dan theoretisch haalbaar was geweest. We moeten bij de opslag van onze pallets bijvoorbeeld altijd minimaal 90 centimeter onder de hoogste sprinklerkop blijven”, vervolgt Van Omme. “Maar nog steeds is er opslagruimte voor niet minder dan 25.000 bandensets.”

Tekst

Typische seizoenpieken

Een groot deel van het jaar staan de werkzaamheden in het bandenhotel op een laag pitje. “Dit is een typische seizoenactiviteit”, licht Van Omme toe. “We zijn meestal twee keer acht weken per jaar volop aan de slag. Maar in die periodes spant het er ook écht om; dan worden dagelijks meer dan 600 sets per dag uit- en ingeslagen.” De eerste serieuze wisselweken verliepen uitstekend, constateert de business manager. De grootste uitdaging zit nu in het zo laag mogelijk houden van de kosten. “Met de creatieve oplossing van MotracLinde zijn de handlingkosten al minimaal. Naarmate het aantal sets dat we in opslag houden stijgt, zullen ook andere kosten dalen en komt dat doel steeds dichterbij.”

Creatieve opslag 100.000 banden bij Continental
Creatieve opslag 100.000 banden bij Continental
Video thumbnail

Advies van een logistiek expert?

Vul het contactformulier in, en wij nemen binnen één werkdag contact met u op.

Formulier
Waarmee kunnen we u helpen? *
Aanhef *
Ik kan deze toestemming te allen tijde intrekken, daarna ontvang ik geen nieuwsbrieven meer. Uw informatie wordt nooit met derden gedeeld. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw gegevens vindt u in ons Privacybeleid.