Linde Material Handling (MH) zal op de ACHEMA innovaties uit haar explosiebeveiligingsassortiment presenteren. Deze toonaangevende beurs voor de verwerkingsindustrie vindt van 10 tot 14 juni plaats in Frankfurt am Main. Linde MH toont hier drie elektrische pallettrucks van de Linde T16 EX tot T20 EX serie. De trucks hebben compacte afmetingen en zijn ontworpen voor het transporteren van ladingen in de kleinste ruimtes. Een ander nieuw product voor explosiebeveiligde vorkheftrucks is de op kunstmatige intelligentie (AI) gebaseerde ‘Reverse Assist Camera’. Dit systeem registreert mensen aan de achterkant van de truck en waarschuwt bestuurders voor mogelijke botsingen, waarbij gerichte en geleidelijke waarschuwingen worden gegeven.
Tekst

"Elke nieuwe explosiebeveiligde truck van Linde MH wordt gelijktijdig ontwikkeld met de prototype voor de ‘standaardversie’. Hierdoor kunnen klanten in de chemische, farmaceutische, cosmetische en voedingsmiddelenindustrie al in een vroeg stadium profiteren van de technische verfijningen," legt Elke Karnarski, Product Manager EX-Proof Trucks & Safety Solutions bij Linde Material Handling, uit.

De introductie van de Linde T16 EX tot T20 EX serie markeert het debuut van nieuwe compacte meelooppallettrucks op de markt. Ze hebben een robuust chassis en versterkte vorken en zijn ontworpen voor lasten tot en met twee ton. De modellen zijn verkrijgbaar in de categorieën 2G/2D en 3G/3D voor ATEX-zones 1/21 en 2/22. Door het smalle ontwerp, de kleine draaicirkel en de intuïtieve besturing en bediening zijn de trucks snel en eenvoudig te manoeuvreren in kleine ruimtes. De explosiebeveiligingsmaatregelen omvatten bescherming tegen elektrische en mechanische vonken, continue temperatuurbewaking van relevante componenten en voorzorgsmaatregelen om het opwekken van statische elektriciteit te voorkomen.

De laag gemonteerde dissel zorgt voor voldoende veiligheidsafstand tot de bestuurder, terwijl de actieve voetbescherming en het laag doorlopende chassis extra bescherming bieden tegen letsel. Informatie over belangrijke truckparameters - zoals de laadstatus van de batterij en de volgende vereiste onderhoudscontrole - is beschikbaar via het centraal geplaatste multifunctionele display. De Linde EX-Monitoring app geeft veiligheidsgerelateerde meetwaarden weer en voorziet bestuurders en vlootbeheerders indien nodig van specifieke instructies. Tegelijkertijd maakt de applicatie preventieve, gebundelde onderhoudsmaatregelen mogelijk, waardoor een hoge operationele beschikbaarheid van de trucks wordt gegarandeerd.

Op AI-gebaseerde persoonsdetectie voor intelligente ongevallenpreventie

Met de Linde Reverse Assist Camera wordt een innovatief hulpsysteem nu geschikt voor gebruik in truckcategorieën 2G/2D (ATEX zone 1/21) en 3G/3D (ATEX zone 2/22). De camera, die is ontwikkeld met behulp van kunstmatige intelligentie, heeft ‘geleerd’ om onderscheid te maken tussen mensen en objecten. Als er een persoon wordt gedetecteerd, geeft hij visuele en akoestische waarschuwingen, afhankelijk van de afstand. Daarnaast kan een automatische verlaging van de rijsnelheid worden geactiveerd om het risico op ongelukken verder te minimaliseren. Het display en de camera zijn ondergebracht in drukbestendige behuizingen zodat ze in ATEX zone 1/21 kunnen worden gebruikt.

"De vraag naar veiligheidsassistentiesystemen die gebruikt kunnen worden op explosie beveiligd intern transport is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen," zegt Karnarski. "Dit komt mede doordat de explosie beveiligde trucks in veel gevallen deel uitmaken van een gemengd truckpark met ‘standaardtrucks’. Bestaande hulpsystemen moeten daarom op alle trucks worden geïnstalleerd om een uniform hoog veiligheidsniveau te bereiken," legt ze uit.

De Linde Safety Guard is gecertificeerd voor ATEX zone 2/22. Uitgerust met zogenaamde ‘Truck Units’ communiceren de trucks via signalen in het UWB-gebied door stellingen heen en kunnen ze elkaar lokaliseren. Binnen een vastgestelde afstand, verlaagt het systeem de rijsnelheid. Deze technologie kan ook worden gebruikt om snelheidszones voor hele hallen of specifieke secties te regelen met behulp van zogenaamde ‘zone markers’. Daarnaast fungeert de Linde Safety Guard als ‘poortwachter’, waardoor alleen EX-beschermde trucks de ATEX-zones kunnen betreden.

Oplossingen op maat voor speciale toepassingsscenario's

Op maat gemaakte oplossingen voor individuele toepassingen zijn niet ongewoon voor explosie beveiligd intern transport. Een voorbeeld is de ‘vatenkantelaar’. Deze speciaal ontworpen stapelaar met extra hulpstukken kan vaten van 300 liter transporteren, maar ook open vaten oppakken, kantelen en de vloeistof erin legen. De geïntegreerde weegschaal is tot op 500 gram nauwkeurig. De bediening van de vatenklemfuncties gebeurt via een bedieningshendel of op afstand voor optimaal zicht tijdens het kantelen. Naast deze vatenkantelaar biedt Motrac nog een tal aan andere hef en magazijntrucks die af fabriek met complete CE geleverd kunnen worden.