Tekst

Vakjournalist en heftruckexpert Theo Egberts testte de nieuwe elektrische vorkheftrucks Xi16 en Xi20 P van Linde Material Handling. Zijn oordeel was, dat deze modellen over de hele linie indruk maken met hun uitzonderlijke prestaties en ongekende rijcomfort in het laadbereik van 1 tot en met 2 ton. Ze leggen de lat dus op een heel nieuw niveau.

Wat maakt een elektrische heftruck perfect? Voor de meeste bestuurders is het antwoord op deze vraag waarschijnlijk hoge prestaties, lage bedrijfskosten en maximaal rijcomfort. De nieuwe modellen in de Xi-serie van Linde voldoen met vlag en wimpel aan deze eisen, zoals de gerenommeerde heftrucktester Theo Egberts opmerkt in een rapport voor het vakblad “Logistics Inside”.

**Disclaimer: Alle afbeeldingen zijn beschikbaar gesteld door Andersom Testing, Theo Egberts en Mark Dohmen.**

Video thumbnail
Tekst

Nog voordat deze nieuwe modellen hun officiële marktintroductie hadden gehad, kreeg Theo Egberts de kans om een uitgebreide praktijktest uit te voeren met twee prototypen heftrucks uit de Xi-serie om hun prestaties, ergonomie en energiezuinigheid te evalueren in vergelijking met het marktgemiddelde. De modellen die hij testte waren de Linde Xi16 driewielige vorkheftruck met een hefvermogen van 1,6 ton en de Linde Xi20 P vierwielige vorkheftruck met de Linde combi-stuuras voor lasten tot en met 2 ton.

De trucks maken deel uit van een nieuwe serie elektrische vorkheftrucks met contragewicht in het laadbereik van 1 tot en met 2 ton, waaronder de Xi10 - Xi20 high-performance heftrucks en de E14 - E20 traditionele heftrucks.

Theo Egberts test de Xi10 - Xi20 elektrische heftruck met drie wielen
Tekst

Het portfolio omvat in totaal 26 modelvarianten en biedt een breed scala aan accucapaciteiten, laadcapaciteitsvarianten, chassisafmetingen en stuurasvarianten, waardoor de E14 - E20 en Xi10 - Xi20 kunnen worden afgestemd op elke toepassingsvereiste. Bovendien kun je kiezen uit verschillende energieopties: beproefde loodzuur batterijen, zeer efficiënte Li-ION technologie of innovatieve brandstofcelsystemen.

Theo Egberts
Theo Egberts
Vakjournalist en vorkheftruckdeskundige
"Met de Xi-serie stelt Linde opnieuw nieuwe normen in de compacte klasse tot en met een capaciteit van 2 ton."

Wat de door Theo Egberts geteste Xi-modellen uniek maakt, is dat ze een permanent geïntegreerde lithium-ion batterij hebben, waardoor de lompe trog niet meer nodig is. Dit gaf Linde de mogelijkheid om de voetruimte in haar nieuwe heftruck aanzienlijk te vergroten. Het was ook mogelijk om een veel bredere en lagere instap te creëren. “Door de integratie van de Li-ion batterij bieden deze vorkheftrucks veel meer ruimte en comfort dan de concurrentie,” vat Theo Egberts zijn indrukken samen.

Tekst

Comfort als nooit tevoren

"De voetruimte is zeer ruim ontworpen en de instap is royaal geproportioneerd en op een comfortabel laag niveau geplaatst. Dit zijn allebei dingen die nog niet eerder zijn gezien in deze klasse vorkheftrucks,” zegt Theo Egberts vol lof over deze kenmerken. Maar dat is nog niet alles. De bedieningselementen zijn ook consequent geoptimaliseerd vanuit ergonomisch oogpunt. Het middelpunt van deze heftrucks is de volledig verstelbare armsteun met geïntegreerde Linde Load Control. Hiermee kunnen alle functies intuïtief en gemakkelijk worden bediend. Praktische details zoals een groot aantal opbergmogelijkheden maken het goed doordachte totaalconcept compleet.

Theo Egberts Xi20 Xi16 extra ruimte bij de voeten
Theo Egberts Xi20 Xi16 meer zicht door de a stijlen
Theo Egberts Xi20 Xi16 Linde Load Control
Tekst

Theo Egberts is ook enthousiast over het cabineconcept, dat consequent is doorontwikkeld. Het interieurontwerp van de Xi-heftrucks is identiek aan alle nieuwe Linde vorkheftrucks met een hefvermogen tot en met 5 ton. Dit draagt bij aan een hoge herkenningswaarde op de werkplek en maakt het voor chauffeurs veel gemakkelijker om te wisselen tussen heftrucks uit verschillende gewichtsklassen.

De nieuwe Linde heftrucks maken ook indruk met wat er onder de motorkap zit. De uitstekende prestaties van de nieuwe Xi-heftrucks zijn te danken aan een aantal technische innovaties. Het spanningsniveau van 90 V van de geïntegreerde Li-ION batterij in combinatie met efficiënte synchrone reluctantiemotoren levert maximaal elektrisch vermogen voor consistente hoge prestaties, zelfs onder extreme omstandigheden.

Tekst

Ongekende snelheden

De heftrucks kunnen worden gebruikt in drie verschillende prestatie-instellingen: Performance, Efficiency en Economy. Volgens Theo Egberts bereiken de testtrucks “ongekende rij-, sprint- en hefsnelheden” in de Performance modus, wat resulteert in een tot nu toe ongeëvenaard eliteniveau van productiviteit. Zelfs in de Economy-modus, de laagste vermogensstand, bereiken de trucks nog bovengemiddelde productiviteitsniveaus, aldus Theo Egberts.

Ondanks de uitstekende prestaties ligt het energieverbruik van de Xi heftruck nog steeds rond het marktgemiddelde of zelfs daaronder, zoals de heftrucktester enthousiast uit de gegevens opmaakt. Afhankelijk van het individuele gebruiksprofiel zijn er verschillende batterijcapaciteiten tot 32 kWh beschikbaar om de vorkheftrucks op verschillende taken af te stemmen. “Met de grootste batterijcapaciteit is acht uur onafgebroken werken een koud kunstje,” meldt Theo Egberts in zijn testoordeel. Het laden gebeurt met gewone Linde laders of via een geïntegreerde lader.

“Met de Xi-serie zet Linde opnieuw een nieuwe standaard in de compacte klasse tot een hefvermogen tot en met 2 ton,” besluit Theo Egberts. “Nooit eerder waren heftrucks in deze klasse zo royaal qua ruimte, zo productief qua prestaties en zo volledig opnieuw ontworpen ten opzichte van de vorige modellen.” Linde legt met al deze primeurs de lat opnieuw hoger. De vorkheftruckdeskundige bevestigt dat de nieuwe Xi heftrucks een allround indrukwekkend pakket zijn.