HKS Scrap Metals in Nijmegen heeft een gereviseerde elektrische Linde heftruck aangeschaft voor het recyclingproces van non-ferro materialen. De belangrijkste reden daarvoor was binnen een korte tijd te kunnen beschikken over een betrouwbare elektrische heftruck. Vestigingsmanager Max Dertien vertelt over zijn ervaringen met het Linde ApprovedTrucks-programma en de serviceverlening van Motrac.
Tekst

HKS Scrap Metals uit Nijmegen maakt met een veertigtal medewerkers deel uit van recyclingbedrijf HKS met dertien vestigingen, waarvan twee in België en het Verenigd Koninkrijk. HKS is een onderdeel van de Remondis Groep, met zo’n 30.000 medewerkers en ruim 900 vestigingen in dertig landen. “Wij verwerken bij HKS zowel ferro als non-ferro materialen, zoals elektronica”, vertelt Dertien. “Daarbij is het onze missie om zo veel mogelijk grondstoffen van een hoge kwaliteit weer terug te winnen voor hergebruik door klanten, en daarmee een waardetoevoegende bijdrage te leveren aan een meer circulaire economie. Dat doen wij met grote persen, scharen en shredders, sorteercentra, kranen en heftrucks voor de aan- en afvoer. Onze toeleveranciers zijn de milieustraten, afvalverwerkers, industriële bedrijven en stichting OPEN, terwijl smelterijen de belangrijkste afnemers zijn van onze gerecyclede grondstoffen.”

Elektrificering transportmaterieel

Bij alle HKS-vestigingen wordt met het oog op de toekomst steeds duurzamer gewerkt, wat onder andere blijkt uit een Cenelec-certificering en het feit dat ze op niveau 4 van de MVO-prestatieladder staan. “Een onderdeel van ons duurzaamheidsprogramma is de elektrificering van zoveel mogelijk materieel”, vervolgt Dertien. “Daarom hebben wij onlangs nog een elektrische breker en heftruck gekocht. Die heftruck is een al tien jaar oude Linde E50/500HL 388-type voor onze non-ferro afdeling. De reden dat wij voor een gereviseerde Linde hebben gekozen, is omdat de levertijd voor nieuwe elektrische heftrucks langer is dan die voor een gereviseerde, en we hadden de truck op korte termijn nodig. Wij willen onze planning voor de elektrificering hierdoor niet laten vertragen, en gezien de decennialange positieve ervaringen met Linde-trucks ook niet overstappen op een ander merk.”

Linde E50 rijdt loods van HKS Metals binnen
Linde E50 approved truck aan het werk bij HKS Metals
Tekst

ApprovedTrucks-programma

Het ApprovedTrucks-programma van Motrac in samenwerking met Linde is een steeds vaker gebruikte oplossing om snel te kunnen beschikken over extra heftrucks, zoals bij HKS. Zo’n heftruck wordt volledig gedemonteerd, waarna alle belangrijke onderdelen zowel gereinigd als op hun correcte werking, slijtage en veiligheid worden getest en indien nodig vervangen worden door originele onderdelen. Daarna wordt de truck weer opnieuw opgebouwd en met garantie bij de klant afgeleverd. “Wij hadden op korte termijn behoefte aan een elektrische heftruck, omdat er bij de non-ferro afdeling zowel binnen als buiten moet worden gereden. Behalve het feit dat de Linde E50/500L geen schadelijke emissies uitstoot, functioneert hij ook vrijwel geruisloos. Voor de chauffeur werkt dat veel prettiger dan het ronkende geluid van een dieselmotor.”

Betrouwbare partners

“Omdat wij het leveren van kwaliteit als bedrijf belangrijk vinden, selecteren wij mede daarop ook onze leveranciers”, vervolgt Dertien. “Voor HKS zijn Motrac en Linde al jarenlang betrouwbare partners die goed passen bij onze industriële gebruiksomgeving en zo nodig snel deskundige service leveren. Bij andere HKS-vestigingen rijden ook verschillende typen Linde-heftrucks. Onze E50/500HL is volledig gereviseerd zo goed als nieuw geleverd, met drie maanden garantie op de volledige truck en een jaar op de batterij. Wij hebben niet voor een optionele garantieverlenging gekozen, omdat Linde-heftrucks naar onze ervaring betrouwbaar en robuust zijn. Net als bij de aanschaf van nieuwe heftrucks kun je gereviseerde modellen ook naar eigen wens laten samenstellen, zoals wij ook gedaan hebben: met een dichte cabine en een triple mast.”

Artikel gepubliceerd in Recycling Magazine BeNeLux, editie 03/2023