Tekst

Dit artikel verscheen eerder in WarehouseTotaal magazine (oktober 2019)

Motrac en Reesink Logistic Solutions slaan handen ineen

Motrac en Reesink Logistic Solutions delen ook op de Logistica 2019 een beursstand. De logistieke topspelers vallen immers onder hetzelfde moederbedrijf (Koninklijke Royal Reesink) en werken steeds intensiever samen om een nog completere aanbieder te worden van intern logistieke diensten en oplossingen.

Geurt de Groot en Joop Uijlen, managing directors bij respectievelijk Motrac en Reesink Logistic Solutions, lopen al decennialang mee in de interne transportlogistiek. Ze hebben de markt in die periode flink zien veranderen. E-commerce heeft geleid tot een 24-uurseconomie. En daarmee ook tot 24-uurslogistiek”, zegt De Groot.

Door de groeiende e-commerce, hoge eisen van de consument (same day delivery, retourlogistiek) en de krappe arbeidsmarkt is er veel druk op de schouders van logistiek managers komen te liggen. Motrac en Reesink Logistic Solutions hebben de handen ineengeslagen om deze managers te ontzorgen en om bedrijven en logistiek dienstverleners totaaloplossingen aan te kunnen bieden. Klanten zijn immers niet langer enkel op zoek naar producten, maar zoeken ook ondersteuning en service.

“We zijn veel meer businesspartners geworden”, zegt Uijlen. “Of het nu over een heftruck gaat, over geautomatiseerde hoogbouwtrucks, AGV’s, lithium-ion, orderpicking of geautomatiseerde magazijnsystemen: wij kunnen alles aan. De klant moet simpelweg kiezen waar hij zich comfortabel bij voelt.”

Hoeveel projecten hebben Motrac en Reesink Logistic Solutions al samen opgepakt?
Uijlen: “Tientallen, en het worden er steeds meer. Steeds vaker vragen klanten om automatiseringen binnen hun operatie en wij hebben daar de mogelijkheden voor. Het is mooi om te zien dat er bij sommige klanten onze AutoStore en stellingen in de magazijnen staan en dat er trucks rondrijden van Motrac. Bij veel klanten hebben Motrac en Reesink Logistic Solutions het magazijn zo van A tot Z samen ingericht.”

Uijlen gelooft heilig in deze ‘hybride oplossing’: een oplossing waarbij (conventionele) magazijn- en heftrucks worden ingezet en er tegelijkertijd volop wordt geautomatiseerd. De Groot is het met zijn collega eens: “Hybride heeft de toekomst. Mede als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt en de 24-uurslogistiek is een dergelijk model onontkomelijk Bedrijven zien steeds meer de noodzaak om te investeren in automatisering. Die trend verander je niet meer. De vraag is alleen hoe hard dat tempo zal gaan.”

Waarom is dat tempo zo belangrijk?
De Groot: “Als grotere bedrijven een flinke automatiseringsslag in de logistiek maken en doorgroeien, dan moeten de kleine spelers mee. Die bedrijven denken daar soms de ruimte en middelen niet voor te hebben, maar het is dan aan Motrac en Reesink Logistic Solutions om te kijken hoe het wél kan. Want in deze markt is het echt aanhaken of wegwezen. Wij hebben de programma’s en mensen in dienst die heel goed kunnen adviseren hoe bedrijven hun interne logistieke beter kunnen organiseren.”

Die logistieke consultants van Motrac en Reesink Logistic Solutions zullen op de Logistica 2019 in De Jaarbeurs aanwezig zijn om geïnteresseerden te informeren over de mogelijkheden op gebieden als veiligheid, energie, vlootbeheer, software en financiering. Ook zal de K-smalle gangentruck van Linde in een virtuele showroom worden gedemonstreerd, wordt de nieuwe AutoStore getoond en kunnen bezoekers onder meer de nieuwe minishuttles en palletshuttles van Reesink Logistic Solutions in actie zien.

Uijlen kijkt uit naar de vakbeurs: “De mensen krijgen in onze gezamenlijke stand één grote experience te zien. We nemen ze echt mee in de wereld van de logistiek.” De Groot: “We zetten er niet gewoon een paar heftrucks neer. We gaan beweging zien.” De topman van Motrac benadrukt dat alle bedrijven welkom zijn op de stand: “Van een magazijn met een handpallettruck tot een hoog geautomatiseerd distributiecentrum: bij ieder bedrijf dat logistiek bedrijft, hebben wij wel iets te vertellen.”

Wat zijn andere voordelen van de samenwerking tussen Motrac en Reesink Logistic Solutions?
Uijlen: “We zijn Nederlands. Andere partijen hebben vaak een buitenlands hoofdkantoor of doen de engineering over de grens. Wij engineeren in Nederland. Het is veel makkelijker om een magazijn te ontwikkelen als je dezelfde taal spreekt. We zien dat ook terug in het stijgende aantal projecten in Nederland en België.”

Reesink Logistic Solutions heeft de engineering en productie grotendeels in eigen beheer en dus zijn klanten voor hun automatisering niet afhankelijk van verschillende toeleveranciers. Dat geldt ook voor Motrac, die zijn trucks zelf levert en daardoor snel kan schakelen en eventuele aanpassingen kan doorvoeren.

Motrac en Reesink Logistic Solutions, die met hun hoofdkantoren gevestigd zijn in respectievelijk Almere en het Gelderse Duiven, hebben totaal 400 mensen in dienst. Die omvang is ook wel nodig, benadrukt De Groot: “Want de projecten die wij doen, kun je alleen succesvol afronden als je veel power hebt.” Uijlen: “Samen hebben we ongelooflijk veel expertise. Zo komen we tot efficiënte en kostenbesparende logistieke oplossingen voor de klant.”

Toch kunnen niet alle projecten worden opgepakt. Bijvoorbeeld omdat bedrijven te snel operationeel willen zijn. “Veel bedrijven hebben ambitieuze plannen voor de toekomst, maar een project kost nu eenmaal tijd. Er zitten soms bedrijven tussen die een project erg snel willen starten en doorlopen om aan de klantvraag te kunnen blijven voldoen. We kijken altijd eerst of iets haalbaar is, want je kunt geen risico’s nemen. Als bedrijf niet en als leverancier ook niet”, zegt De Groot.

Tot slot: wat is de ambitie voor de toekomst?
Uijlen: “We willen verder groeien in capaciteit, want ik ben ervan overtuigd dat we nog veel meer voor de klanten in Nederland kunnen betekenen.”
De Groot: “Veertig tot vijftig procent van de bedrijven heeft plannen om te investeren in logistiek. Eigenlijk is bijna iedereen ‘bezig’. Motrac en Reesink Logistic Solutions willen graag bij die projecten helpen.”