“De opkomst van internet heeft geleid tot een 24-uurs economie en dus ook tot 24-uurs logistiek waarvan e-commerce een voortvloeisel is.” Geurt de Groot, managing director van Motrac stipt daarnaast het belang van datagebruik aan. “De opkomst van e-commerce heeft dit aspect alleen maar versterkt. Het biedt kansen, want het belang van onze branche neemt toe en daarmee verandert onze rol in positieve zin.
Tekst

Met zijn opmerking over het belang van de rol die bedrijven zoals Motrac spelen, doelt De Groot, met name op de meer adviserende rol die de onderneming speelt. “Waar we voorheen vooral leverancier van trucks waren, zijn we nu primair adviseur op logistiek gebied. Daarnaast moet je tegenwoordig als leverancier totaaloplossingen inclusief projectverantwoordelijkheid bieden.”

Strijd in logistiek, niet in winkel

“De 24-uurs economie heeft de wereld van de interne logistiek behoorlijk veranderd”, vervolgt de managing director van Motrac. Consumenten bestellen 24/7 goederen via e-commerce platforms en binnen heel korte tijd. Steeds vaker willen mensen een order via een levering thuis ontvangen. Om de beloftes van webwinkels waar te maken, zal de logistieke keten non-stop moeten draaien. Dat heeft consequenties, zoals dat de markt van de logistieke ondernemer en zijn processen vraagt. Bedrijven investeren om deze reden in mechanisering, robotisering en automatisering. Daarmee willen ze onder andere het tekort aan personeel opvangen, iets waar veel bedrijven de laatste jaren mee te kampen hebben. Mensen zijn simpelweg niet 24/7 beschikbaar. “De strijd om de consument wordt gestreden in de logistieke sector, niet meer op winkelniveau. Wie maakt vervolgens waar wat webshops beloven? Dat is waar het vandaag de dag om draait.”

Met minder mensen meer doen

Wat De Groot eigenlijk stelt is dat bedrijven in de logistieke sector meer zullen doen met minder mensen. “De gemiddelde magazijntruck werd in het verleden 5 tot 7 uur per dag ingezet. Eventueel was er een tweede batterij nodig. Dat betekent dat wij in de huidige tijden als leverancier naar een brede inzet moeten kijken van het materieel. Waarbij het energievraagstuk, intensieve logistieke processen en de efficiency daarvan vaak leidend zijn.”

Sterke focus op data

De intralogistieke sector volgt dezelfde beweging als de automotive industrie, vervolgt De Groot. Deze sector past, net als de automotive industrie, steeds vaker telemetrie toe. Een bedrijf als Motrac gebruikt de verzamelde data in de truck onder andere voor het managen van de trucks op het gebied van bijvoorbeeld service en onderhoud. In de markt wordt fleetmanagement en het benutten van de verzamelde data nog niet optimaal ingezet. “Klanten vragen steeds vaker om onze expertise om hen hierbij te helpen. Zo blijven wij als bedrijf continu in ontwikkeling en beweging.”

Vooruit kijken

In de logistiek is het verstandig om nu vooruit te kijken. Motrac helpt veel klanten om die stip op de horizon te plaatsen.” Een voorbeeld daarvan is Wheeltyre. Daarvoor is een intensief samenwerkingstraject gestart om de meest optimale opslag- en handlingsmethodiek te implementeren voor een extra uitbreiding van de warehouses van het bedrijf. Dit betrof een vraagstuk voor het opslaan van banden per vier gestapeld op een pallet als set of bulk op een industriepallet. “Er is gekozen voor een magazijninrichting met een combinatie van brede gangen waarin reachtrucks rijden en smalle gangen waarin man-up trucks rijden. Wat dit succesvol maakte, was de combinatie tussen een hoge opslagdichtheid en een veilige manier van werken.”

Artikel gepubliceerd in Logistiek 06.