Linde presenteert app voor vlootbeheer
- 6 februari 2018
- Nieuws
- Warehousing en automatisering
Komt als geroepen: de Linde Truck Call-app
Snel de juiste heftrucks mét bestuurder op de juiste plek krijgen om goederen te verplaatsen? Dat is voor vlootbeheerders vaak een moeizame klus. Met de nieuwe Truck Call-app van Linde Material Handling kunnen instructies nu digitaal worden verstuurd. Dat maakt de communicatie tussen vlootbeheerders en bestuurders een stuk makkelijker en sneller.
Een klassiek geval uit de praktijk: een vrachtwagen met goederen komt vanwege chaos in het verkeer veel later dan de bedoeling was. Dat betekent: snel lossen. Daar zijn geschikte heftrucks voor, maar waar rijden die ergens rond? Wat nu? Het magazijn in en zoeken? Rondbellen? Eerst even de vrachtwagenchauffeur op zijn gemak stellen?
Voor deze en vele andere situaties heeft Linde Material Handling vanaf nu een betere oplossing: de nieuwe Linde Truck Call-app. Hiermee wordt het toewijzen van ongeplande rij-instructies veel eenvoudiger en worden de communicatielijnen tussen leidinggevende en heftruckchauffeur ook een stuk korter.
Moderne taxi principe
"In principe werkt het zoals bij een moderne taxi", vertelt Marietta Landsmann, Senior Manager Digital Products bij Linde Material Handling. "Daar komen opdrachten binnen als: 'Een taxi voor acht personen naar adres X.' De aanvraag gaat dan rechtstreeks naar alle taxibusjes van het bedrijf – totdat een van de chauffeurs de opdracht aanneemt en uitvoert."
Dit principe hebben de ontwikkelaars van de Linde Truck Call-app nu ook toegepast op de logistieke processen van bedrijven met kleine heftruckparken. Het downloaden en registreren gebeurt via de Google Play Store. Vervolgens maakt de vlootbeheerder – via het webportaal of via de app – eerst alle voertuigen aan, inclusief de uitvoering en eigenschappen. Tegelijkertijd wordt de app geïnstalleerd op de mobiele telefoons van de heftruckchauffeurs. Als er nu een transport- of orderpick opdracht binnenkomt, voert de leidinggevende de betreffende informatie in het systeem in. Dat verstuurt vervolgens automatisch een melding naar alle beschikbare chauffeurs – en die kunnen de opdracht vervolgens aannemen of afwijzen.
Capaciteit vloot beter benut
Juist in kleinere bedrijven hebben vlootbeheerders veel taken en daarom weinig tijd om over het terrein te lopen en de juiste heftruck te vinden voor een opdracht. Vanaf nu kunnen ze dat doen vanaf hun bureau. Klanten die de app al getest hebben laten weten dat ook de efficiëntie van hun vloot er aanzienlijk op vooruit gegaan is. Marietta Landsmann: "Doordat opdrachten digitaal worden toegewezen aan de truck, wordt de capaciteit van de trucks beter benut en kunnen ze meer opdrachten aannemen dan voordat ze de app gebruikten."
Een ander voordeel van de nieuwe Linde-oplossing is de geïntegreerde documentatie. Wanneer de bestuurder bij het vervoeren van de goederen merkt dat deze beschadigd zijn, kan hij de schade heel eenvoudig vastleggen via de geïntegreerde fotofunctie. Ook het afronden van een opdracht kan via de app worden bevestigd. "Tot nu toe waren er vaak lege ritten, omdat een heftruckchauffeur nog de pakbon bij zijn leidinggevende moest afgeven", zegt Landsmann. Dankzij de Linde Truck Call-app zijn dit soort lege ritten nu niet meer nodig.