Tekst

Meer transparantie en veiligheid door zone intelligence en truck mapping

In het kader van het eerste veiligheidsforum intralogistiek op 20 september 2018 in Aschaffenburg presenteerde Linde Material Handling nieuwe modules voor het fleetmanagementsysteem 'connect': de digitale toepassingen 'zone intelligence' en 'truck mapping' gebruiken verschillende technologieën om de toepassing van heftrucks nog veiliger en transparanter te maken.

De nieuwe connect-module 'zone intelligence', die vanaf begin volgend jaar zowel als retrofit-oplossing alsook af-fabriek kan worden besteld, is een volgende belangrijke stap voor meer veiligheid in hallen en gebouwen. Want ondanks de uitgebreide veiligheidsuitrusting brengt het gebruik van intern transport materieel nog altijd bepaalde risico's met zich mee. En die ontstaan niet in de laatste plaats doordat de bestuurder zelf bepaalt met welke snelheid hij rijdt en in hoeverre hij op kruispunten of in nauwe gangen vaart mindert. Hetzelfde geldt voor het rijden met een te hoge hefmast. Botsingen met roldeuren of plafondsteunen vanwege onoplettendheid veroorzaken jaarlijks miljoenenschades. Linde Material Handling heeft het nieuwe, op sensoren gebaseerde hulpsysteem ontwikkeld om deze potentieel gevaarlijke en kostbare situaties te beperken. Daardoor kunnen vlootbeheerders specifieke zones vastleggen in opslag- en productieruimtes, waarbinnen de snelheid van de apparaten automatisch wordt verlaagd.

Het nieuwe hulpsysteem ‘zone intelligence’ komt technisch tot stand door middel van breedband-radiosignalen in het 4-gigahertz-bereik. Deze worden uitgewisseld tussen vaste sensoren en de voertuigsensor en reiken zelfs door muren en pijlers. Voor het vastleggen van de verschillende zones gebruikt de vlootbeheerder hal- of fabrieksplattegronden die hij via de software connect:desk naar de computer uploadt.

In de applicatie richt hij de verschillende zones achter elkaar in met behulp van een grafische tool en voegt er specifieke parameters aan toe. Daaronder vallen de reikwijdte rond het vastgelegde ankerpunt, de zogenaamde zonemarker en bijvoorbeeld de grootte van het rembereik. Het hulpsysteem richt zich op vier toepassingsgebieden: Ten eerste, een punctuele snelheidsaanpassing die altijd plaatsvindt op het moment dat de heftruck een kritiek punt nadert - bijvoorbeeld onduidelijke hoeken, overwegen of kruisingen die een algemeen potentieel gevaar vormen. Ten tweede is het mogelijk de snelheid op basis van oppervlakte aan te passen voor gebieden waar bijvoorbeeld vaak personen rijden. Roldeuren en doorgangen vormen de derde toepassingsmogelijkheid, de vierde snelheidscontroles op routes met vloeroneffenheden.

De connect-module ‘zone intelligence’ is al het tweede hulpsysteem van Linde Material Handling dat van de ultra-breedband-technologie (UWB) gebruikmaakt om het risico op ongelukken bij de interne overslag van goederen verder te laten dalen. Al sinds begin van dit jaar geeft de Linde Safety Guard waarschuwingen aan heftruckchauffeurs en personen door vaste en mobiele, op het lichaam gedragen, eenheden. Daarbij slaan de apparaten niet alleen akoestisch en optisch alarm, maar laten de voetganger het gevaar ook 'voelen' middels trillingen. Ook hier wordt gebruik gemaakt van het voordeel van de UWB-technologie: de radiogolven kunnen door muren, rekken en deuren 'kijken' en een voetganger wordt bijvoorbeeld nog voor het opengaan van een deur voor het naderende apparaat gewaarschuwd. Bovendien is een extra pluspunt dat er geen onderbreking is met andere netwerken, zoals wifi, Bluetooth of RFID.

Toekomstige hardware voor truck mapping en GPS leashing

De connect-module 'truck mapping' daarentegen bekijkt het gebruik van heftrucks vanuit vogelperspectief. De nieuwe telematica-hardware bepaalt de locatie van elk afzonderlijk voertuig tot op vijf meter nauwkeurig en maakt deze zichtbaar op een kaart. Hoe groter de heftruckvloot en hoe uitgestrekter het bedrijfsterrein, hoe zinvoller de functie is. Klassieke situatie: Een voertuig gaat kapot, maar niemand kan de toegesnelde monteur vertellen waar het zich precies bevindt. Nog vervelender is het wanneer een voertuig wordt gestolen. Met het 'truck mapping' hoeft de fleetmanager zich daar in de toekomst geen zorgen meer over te maken. Want hij weet niet alleen waar de te repareren machine zich bevindt op het bedrijfsterrein. De exacte locatie-informatie helpt ook om diefstal te bestrijden.

De door middel van satellietplaatsbepaling verstrekte locatiegegevens van de truck vormen de basis. Deze kunnen, net als bedrijfsuren of foutcodes, via het connect:portal worden opgevraagd, via webservice naar andere systemen worden geëxporteerd en daar worden geanalyseerd. De krachtige processor met geïntegreerde antennes en een elektronische, wereldwijd geldige eSIM-kaart zijn opgenomen in een robuuste en weersbestendige compacte behuizing. Naast GPS maakt de hardware gebruik van andere satellietsystemen om de exacte positie te bepalen. De gegevensoverdracht vindt plaats conform de nieuwste veiligheidsnormen.

Volgend jaar wordt het generieke platform uitgebreid met een extra functie: GPS Leashing (in het Nederlands: aanlijnen). Hierbij wordt het toepassingsgebied van het transportwerktuig door een virtueel hek beperkt. Wanneer het apparaat de vastgelegde zone verlaat, informeert het systeem de verantwoordelijke persoon automatisch per e-mail en maakt het een snelle reactie mogelijk. De heftruck wordt als het ware aan de 'elektronische leiband' gelegd.