ALMERE, Juli 2022 – Met de nieuwe T14 - T20 serie compacte meelooptrucks met capaciteit van 1,4 tot 2,0 ton vernieuwt Motrac haar portfolio van elektrische pallettrucks. Modellen voorzien van een compacte Lithium-ion batterij maken manoeuvreren in krappe ruimtes nog eenvoudiger. En de optionele ‘Smart Bumper’ (voetbescherming), maakt het werken met de truck nog veiliger.
Tekst

De vraag naar elektrische pallettrucks neemt wereldwijd toe. Ze behoren tot de meest gebruikte hulpmiddelen als het gaat om het transport van pallets over korte tot middellange afstanden. Pallettrucks vind je in bijna elke industriële sector bij zowel grote áls kleine bedrijven. Vaak worden ze ook nog eens op de proef gesteld door zware werkomstandigheden: op laad- en losdocks, waar meestal een hectische wisselwerking tussen mens en machine is, stadsdistributie of op krappe laadplaatsen voor vrachtwagens, waar elke centimeter telt. Soms is het vooral belangrijk dat het materieel zeer wendbaar is, in andere gevallen is de prioriteit dat het tijdens het gebruik zo stil mogelijk is. Wat echter steeds vereist is, is een hoog bedieningscomfort, de best mogelijke bescherming van de bediener, betrouwbaarheid bij gebruik, en eenvoudig, kosteneffectief onderhoud.

Tekst

Kleine truck, veel mogelijkheden

Tegelijk met de lancering van de nieuwe serie wordt een extra model aangeboden. De handzame Linde T14 met een capaciteit van 1,4 ton is vooral bedoeld voor het transport van goederen in de detailhandel en leveringen in steden. De krachtigere modellen Linde T16 en Linde T18 met respectievelijk 1,6 en 1,8 ton capaciteit worden vooral gebruikt voor het laden en lossen bij laaddocks. Het Linde T20 model met een capaciteit van 2,0 ton is ontworpen voor veeleisender taken in de industriële productie.

De meest in het oog springende verandering in het ontwerp is het aanzienlijk kortere chassis van de Linde T14 en T16 modellen, dat ze te danken hebben aan het gebruik van een nieuwe, compacte Lithium-ion batterij. De geringere lengte (429 mm) maakt de truck wendbaarder en tegelijk lichter, waardoor hij nog beter geschikt is voor het verplaatsen van goederen in smalle gangpaden of op krappe laadplatforms. Met de optioneel verkrijgbare geïntegreerde lader kan tussentijds opladen bij elk stopcontact gebeuren.

Tekst

Het enige dat telt: veiligheid en comfort

De ontwikkelaars legden vooral de nadruk op bedieningscomfort en veiligheid. Dankzij de lange, laag gemonteerde dissel bevindt de bestuurder zich bij alle laad- en transporthandelingen steeds op veilige afstand van de pallettruck. De snelheid van de truck past zich automatisch aan de stand van de dissel aan. Wanneer de bestuurder de dissel loslaat, brengt de elektromagnetische rem de truck automatisch tot stilstand. Een optionele kruipsnelheidsfunctie geeft extra controle in lastige situaties en de standaard stuurbekrachtiging maakt het gemakkelijker te manoeuvreren.

Het lage chassis werkt door zijn ontwerp als voetbescherming en voorkomt dat de voeten van de bestuurder onder de truck komen. Daarnaast detecteert de in het chassis geïntegreerde ‘Smart Bumper’ - een rubberen bescherming met sensoren - zelfs licht voetcontact met de truck en schakelt deze dan direct uit. Zo wordt voorkomen dat de voeten van de gebruiker bekneld raken tussen de truck en een obstakel, een muur of een ander voertuig, wat de veiligheid ten goede komt.

De handen van de gebruiker zijn beschermd binnen de contouren van de disselkop. Alle bedieningselementen op de ergonomische disselkop kunnen gemakkelijk met zowel de ene als de andere hand worden bediend en maken een nauwkeurige en comfortabele bediening mogelijk. Brede handgrepen maken het gemakkelijker om met handschoenen te werken, bijvoorbeeld in een coldstore. Een display op het chassis geeft de gebruiker alle relevante informatie over draaiuren, batterij- en onderhoudstoestand, zonder hem af te leiden van zijn taak. Het lage chassis en het afgeronde batterijdeksel zorgen ervoor dat de vorken steeds goed te zien zijn. De bijzonder stille motor, de even stille hydraulische pomp en speciale uitrustingen zoals triple lastwielen houden het geluid van de truck onder de kritische grens van 60 decibel. Dit maakt de trucks geschikt voor gebruik in stedelijke gebieden tijdens avond- en nachturen. Speciale schokdempers op de wielen compenseren schokken en trillingen. De last blijft steeds stabiel op de vorken en trillingen worden opgevangen voor de gebruiker.

Onderhoudsmonteurs hebben toegang tot alle truckgegevens via een centrale interface. De gegevens worden voor elk truck afzonderlijk beheerd in een individuele ”digital twin”. Updates en nieuwe functies kunnen in zeer korte tijd ingevoerd worden via de optionele data-unit. Real-time bewaking van bepaalde truckparameters, zoals temperatuur en gebruikstijd, kan gebruikt worden om schade te voorkomen.