Het is het jaar 1971: John Lennon brengt het nummer “Imagine” uit en Ray Tomlinson verstuurt de eerste e-mail in de geschiedenis. In hetzelfde jaar presenteerde Linde zijn eerste elektrisch aangedreven heftruck op de Hannover Messe, de E10 - E15. Imagine wordt een onsterfelijke hit. De e-mail wordt communicatiemiddel nummer één. En de elektrische heftrucks van Linde maken ook carrière. Oorspronkelijk was de E-truck alleen bedoeld als emissievrij alternatief voor de verbrandingstruck voor gebruik binnen. Al snel werd de elektrische heftruck een belangrijk onderdeel van de moderne interne logistiek en werd Linde Material Handling marktleider in dit segment.

Tekst

Elektrische heftruck: stap voor stap naar perfectie

Na 1971 kwam er steeds meer vraag naar het voormalige nicheproduct, de elektrische heftruck. De belangrijkste reden hiervoor is dat er in een hoog tempo steeds meer grote magazijnen en logistieke centra gebouwd werden.

Elektrische heftruck E12 - E18 uit 1982

Tekst

De aanhoudende groei van goederenoverslag op deze nieuwe knooppunten vraagt om betere heftrucks voor binnen gebruik, die zowel extreem wendbaar als nauwkeurig bedienbaar zijn. Tegelijkertijd helpen technische innovaties om de prestatiekloof met conventionele verbrandingstrucks geleidelijk te verkleinen. In termen van laadvermogen, hefsnelheid en overslagcapaciteit komen de E-modellen steeds dichter in de buurt van hun tegenhangers met verbrandingsmotoren. Bij de ontwikkeling van de moderne E-trucks streefde Linde vanaf het begin het doel na om de heftrucks continu te perfectioneren. In de eerste stap betekent dit vooral het optimaliseren voor gebruik binnen dankzij een grotere precisie en wendbaarheid. De eerste modellen hebben al een dubbele voorwielaandrijving, waarbij twee elektromotoren op de aandrijfas zijn gemonteerd. Hierdoor is het mogelijk dat de heftrucks precies in het midden van de aandrijfas kunnen draaien. Begin jaren 80 introduceerde Linde ook vermogenselektronica, waardoor elektromotoren veel nauwkeuriger kunnen worden aangestuurd.

In 1994 werden de eerste elektrische vierwiel heftrucks van Linde uitgerust met de innovatieve combi-stuuras. Het stelt de voertuigen in staat om op zijn plek en binnen de voertuigcontouren te draaien.

Elektrische heftruck E48 uit 1995

Tekst

Slechts een jaar later komt Linde Load Control op de markt, waardoor de hefmastfuncties nauwkeurig en soepel kunnen worden bediend met een joystick, een functie die zich al snel ontwikkelde als standaard op iedere Linde hef- en reachtruck. In 1999 voegde Linde het eerste model met een driefase oftewel asynchrone motor toe aan haar productportfolio. Voor deze nieuwe aandrijving ontwikkelden de ingenieurs hun eigen stroom- en regelmodules die de voordelen van hogere prestaties combineren met betrouwbaarheid bij veeleisend gebruik in buitenapplicaties. Klein en onderhoudsvrij zijn de twee tractiemotoren, inclusief hefhydraulica en alle besturingscomponenten, worden ze gecombineerd tot één geheel: de compacte aandrijfas. Een andere mijlpaal in 2002 was de overstap naar driefasige motoren, waardoor elektrische heftrucks van Linde qua prestaties op één lijn kwamen te staan met heftrucks met een verbrandingsmotor.

1971: Het startschot

Met de E10 - E15 komt de eerste E-truck van Linde op de markt. De meest opvallende kenmerken: dubbele voorwielaandrijving, dubbele pedaalbediening en centrale bedieningshendel. Bovendien verlaagt de E10 - E15 automatisch de snelheid in bochten, wat tegenwoordig standaard is in de branche.

1982: Maximaal comfort

Linde verbetert voortdurend het comfort van E-trucks. Voor het eerst biedt de E12 - E18 een ergonomisch geoptimaliseerde bestuurderswerkplek waarbij de stoel en stuurkolom perfect aan de wensen van de bestuurder kunnen worden aangepast.

1994: Maximale wendbaarheid

Met de E20 - E30 introduceert Linde twee baanbrekende innovaties. Door de nieuwe combi-stuuras kunnen vierwiel vorkheftrucks op de plaats draaien, wat de manoeuvreerbaarheid van de voertuigen aanzienlijk verbetert. Tegelijkertijd vereenvoudigt de nieuwe kantelbare cabine de toegang tot belangrijke voertuigonderdelen, met name de accu. Het onderhoud wordt zo een stuk eenvoudiger

1995: Volledige controle

Vanaf de E14 - E20-serie maakt Linde Load Control het mogelijk om de hefmastfuncties elektrisch te bedienen met een joystick. Dankzij de sensitieve bediening wordt de nieuwe technologie snel de standaard en niet lang daarna introduceert Linde deze technologie ook op haar verbrandingstrucks.

Tekst

Elektrische innovaties: Stroom aan boord

In het nieuwe millennium groeit Linde uit tot marktleider in Europa met de E20 - E50-serie elektrische heftrucks en blijft ze de technologische ontwikkeling van haar e-modellen uitbreiden. Sinds 2000 is het al mogelijk om de klassieke loodzuuraccu te vervangen door een waterstof-brandstofcel, die nu als optie beschikbaar is voor alle E-heftrucks van Linde.

Linde ging in 2006 nog een stap verder en presenteerde de volgende E-sensatie met een ingebouwde lader en de compacte aandrijfas. Voor het opladen hoeft de truck alleen met de laadkabel op het daarvoor bestemde stopcontact te worden aangesloten. Het laadvermogen past zich automatisch aan, aan het betreffende accutype aan.

Elektrische heftruck E50 uit 2011

Tekst

De ingebouwde lader van Linde is een wereldprimeur. Linde maakt ook naam met zijn lithium-ion-batterijen voor heftrucks. Deze innovatieve technologie imponeert vanwege de veiligheid en de optimale integratie van de heftruck en de Li-ION batterij. Met de modellen van 2 tot 5 ton brengt Linde in 2010 nog meer features op de markt: bijvoorbeeld de in rubber gemonteerde, trilling arme aandrijfas, de automatisch ingeschakelde handrem, de digitale batterij laadindicator en de tractiecontrole voor de beste grip.

2006: Wereldprimeur ingebouwde oplader

Met de E12 - E20 ontstaan 16 nieuwe, ultramoderne heftruckvarianten. Voor het eerst met ingebouwde lader en performance-instelling.

2015: Het krachtpakket

Met de E60 - E80 brengt Linde een extreem krachtig model E-truck op de markt, die is ontworpen voor het veilig vervoeren van lasten tot acht ton. Dit betekent dat de E-modellen de verbrandingsmotoren in de hogere laadvermogensklassen inhalen.

2016: Met een heldere blik vooruit

Met de E20 - E35 R roadster-modellen brengt Linde de eerste volledig voor het zicht geoptimaliseerde E-truck op de markt. Dankzij de neigcilinders boven het hoofd hebben de heftrucks geen A-stijl nodig. Dit ontwerp biedt de bestuurder een duidelijk zicht en vergroot de veiligheid bij het dagelijkse werk.

2017: De lithium-ion-revolutie

De eerste E14 - E18 ION E-trucks met lithium-ion-technologie maken de truckvloot veel flexibeler en efficiënter. Dit biedt grote voordelen, vooral in ploegendiensten met meerdere shifts.

2017: De E12 - E20 is wereldkampioen

Linde heeft reden om wat te vieren: In 2017 rolde heftruck nummer 111.111 van de E12 - E20-serie van de productielijn. Door zijn veelzijdigheid en betrouwbaarheid is deze E-truck de best verkochte in zijn soort en daarmee de meest succesvolle ter wereld.

2018: Meer Li-ION voor iedereen

De lithium-ion-technologie heeft zichzelf bewezen en is nu ook beschikbaar in de E20 - E35-serie voor heftrucks met een laadvermogen tot 8 ton.

Tekst

Linde als echte E-expert

Linde bewijst zijn E-expertise ook op andere gebieden: De Elektro-Kart E1, die werd ontwikkeld op basis van originele componenten uit de E20 - E50, vestigde in 2011 het wereldrecord acceleratie voor elektrisch aangedreven karts. Het gaat van 0 naar 100 km/u in 3,45 seconden, en kwam daarmee direct in het Guinness Book of Records.

Tekst

De elektrische toekomst

Niemand kan nu nog om de E-truck heen. Door toenemende druk op kostenefficiënter werken, krappe tijdlijnen en moeilijk in te schatten orderpieken zijn permanente beschikbaarheid en flexibele inzet van groot belang. Daarnaast is er dringend behoefte aan emissievrije aandrijfsystemen die duurzaamheidsgerichte interne logistiek mogelijk maken tegen de achtergrond van de wereldwijde klimaatcrisis. Op het gebied van efficiëntie, veiligheid en ecologische verantwoordelijkheid zijn elektrische heftrucks lange tijd de norm geweest voor de goederenstroom van de toekomst.

Dankzij steeds betere prestaties en innovatieve energiesystemen zoals lithium-ion-technologie zijn ze in toenemende mate in staat om heftrucks met verbrandingsmotoren in veel gevallen te vervangen. Linde speelde hier al in 2015 op indrukwekkende wijze op in, toen de E60 - E80, een krachtige E-truck voor een laadvermogen tot acht ton, op de markt kwam. Tegenwoordig kan Linde Material Handling terugkijken op een lange en succesvolle geschiedenis van E-trucks. Als markt- en innovatieleider hebben de E-experts uit Aschaffenburg zich erop toegelegd deze markt niet alleen volledig te bedienen, maar deze ook te blijven evolueren. Linde Material Handling introduceert daarom medio 2021 een nieuwe generatie E-trucks. Net als hun voorgangers zetten ze opnieuw de standaard in de branche op het gebied van ergonomie, efficiëntie, veiligheid en connectiviteit.

Tekst

Het beste van twee werelden: de nieuwe generatie Linde heftrucks

Linde presenteert de volgende grote E-volutie van de elektrische heftruck met een innovatief technologisch platform. Deze nieuwe generatie vorkheftrucks markeert het einde van het onderscheid tussen elektrische en verbrandingstrucks. In het laadvermogenbereik tussen 1,2 en 8 ton kunnen gebruikers in de toekomst kiezen tussen elektrische aandrijvingen en aandrijvingen met verbrandingsmotoren. Er zijn geen verschillen in prestaties. Met deze innovatie luidt Linde een nieuw tijdperk in voor elektrische heftrucks.