Tekst

De besturing: schakel tussen mens en machine

Voor efficiënte logistieke processen en maximale prestaties speelt de soepele interactie tussen mens en vorkheftruck een steeds belangrijkere rol. Naast de prestaties van de heftruck zijn het vooral het rijcomfort en de gebruiksvriendelijkheid die bepalen hoe snel en efficiënt transport- en magazijntaken kunnen worden uitgevoerd. Het revolutionaire Linde Steer Control-concept van Linde Material Handling vervangt het klassieke stuurwiel en bereikt daarmee een nieuw niveau van ergonomie, gebruikersvriendelijkheid en rijplezier.

Bij de ontwikkeling van haar vorkheftrucks heeft Linde altijd bijzondere nadruk gelegd op de efficiënte wisselwerking tussen bestuurder en voertuig. Het ontwerp van de werkplek van de bestuurder speelt hierbij een centrale rol. Deze moet maximaal rij- en bedieningscomfort bieden en tegelijkertijd de fysieke belasting tot een minimum beperken. De besturing van het voertuig is in dit opzicht bijzonder belangrijk. Linde trucks zijn daarom uitgerust met het beproefde bedieningsconcept bestaande uit 2-pedaalbediening en Linde Load Control, waardoor de trucks eenvoudig, nauwkeurig en intuïtief te bedienen zijn.

Met Linde Steer Control zet Linde nu de volgende logische stap naar een nog verdergaande samenwerking tussen bestuurder en truck. Een innovatie waarvan de ergonomische voordelen met name ten goede komen aan de zogenaamde heavy users, die het grootste deel van hun werkdag op een vorkheftruck doorbrengen.

Video thumbnail
Tekst

Linde Steer Control: Volledige controle

Linde Steer Control slaat een geheel nieuwe weg in bij de besturing van heftrucks. Het innovatieve concept maakt korte metten met het traditionele stuurwiel en vervangt dit door een mini-stuur of een joystick die in een extra armsteun aan de linkerkant is geïntegreerd. Het wegvallen van de stuurkolom en de aanzienlijke vermindering van de vereiste stuurbewegingen bieden een aantal duidelijke voordelen, in de eerste plaats de fysieke ontlasting van de bestuurder en een beter zicht op de vorkpunten.

Voor maximale precisie in alle bewegingen past Linde Steer Control de gevoeligheid van de stuuracties automatisch aan de rijsnelheid aan. Dit betekent dat het voertuig verschillend reageert op dezelfde handbeweging, afhankelijk van de situatie: Hoe sneller de truck rijdt, hoe kleiner de stuuruitslag van de wielen. Hoe langzamer de rijsnelheid, hoe groter de stuuruitslag.

Linde steer control joy stick remondis
Tekst

De besturing: Mini-stuur of Joystick?

Linde biedt twee varianten van de Linde Steer Control, passend bij de verschillende toepassingen van een vorkheftruck. Mini-stuur en Joystick hebben beide hun eigen voordelen, afhankelijk van de toepassing:

Mini-stuur

De bediening van het mini-stuur lijkt in de basis op die van het klassieke stuur. Dankzij deze gelijkenis is de leercurve van het mini-stuur voor nieuwe gebruikers een stuk korter dan die van de joystick. Voor het normale dagelijkse gebruik van een vorkheftruck, van rijden en manoeuvreren tot opslaan en ophalen, is het mini-stuur de ideale keuze voor de gemiddelde gebruiker en wordt het daarom als standaarduitvoering aanbevolen.

Joystick

De joystick komt tot zijn recht onder speciale omstandigheden. Het maakt snelle en sterke richtingsveranderingen mogelijk, wat een voordeel is in krappe ruimtes en bij het vaak rijden van korte, bochtige routes. Wanneer de joystick wordt losgelaten, keren de stuurwielen automatisch terug naar de positie voor rechtuit rijden. Dit is vooral handig wanneer de bestuurder vaak lange, smalle gangpaden moet inrijden.

De automatische rechtuitstand biedt ook voordelen bij het starten of in een rechte lijn duwen van de last, zoals vaak gevraagd wordt in blokopslag, drankmagazijnen of bij papierrecycling.

Tekst

Eén worden met de truck

Linde Steer Control is een aanvulling op het beproefde bedieningsconcept van 2-pedaalbediening en Linde Load Control. Samen geven de drie bedieningscomponenten de bestuurder het gevoel dat hij tijdens het werk volledig één wordt met zijn heftruck. De 2-pedaalbediening maakt soepele acceleratie en snelle richtingsveranderingen mogelijk. Met de rechterhand bedient de bestuurder de Linde Load Control en bedient daarmee alle essentiële mastfuncties. De linkerhand stuurt alle rijbewegingen van de truck via de Linde Steer Control.

Met name intensieve gebruikers hebben voordeel

Dankzij de verminderde bewegingen van de bedieningsarm, zorgt Linde Steer Control voor aanzienlijke ergonomische verbeteringen. Vooral bij intensieve toepassingen, waarbij chauffeurs meerdere uren achter elkaar op de truck zitten, is deze fysieke ontlasting van grote waarde. Deze extra ergonomie en het bedieningsgemak dragen dus ook bij aan een hogere algehele productiviteit. Enerzijds doordat chauffeurs langer ongestoord en geconcentreerder kunnen werken. Anderzijds door het ziekteverzuim als gevolg van stressgerelateerde aandoeningen op de lange termijn te verlagen.

E_truck E30 Linde Steer Control mini-wiel
Meer beenruimte
LSC in actie
Linde_Steer_Control-Joystick
Steer by wire

Een compleet nieuwe rijervaring

Minder armbewegingen

Door af te stappen van het klassieke stuurwiel en de besturing in de extra armsteun te integreren, ligt de onderarm van de bestuurder tijdens de hele gebruiksduur in een ontspannen positie. Alle manoeuvres worden uitsluitend met lichte bewegingen van de hand bediend. De beperkte beweging van de arm zorgt ervoor dat de schouder tot wel 25% en de elleboog tot wel 45% minder belast wordt, wat het bedieningscomfort merkbaar verhoogt.

Minder vermoeidheid

De aanzienlijk verminderde armbewegingen bij het besturen van de vorkheftruck voorkomen vermoeidheid en eenzijdige belasting van de arm. Dit is vooral merkbaar bij intensieve gebruikers die het grootste deel van hun werkdag op de vorkheftruck doorbrengen.

Ook de fysieke belasting door veelvuldig manoeuvreren wordt tot een minimum beperkt. Ongeacht de uit te voeren taak kunnen de bestuurders geconcentreerd en zonder afleiding hun hele dienst werken en hun rijprestaties op een constant hoog niveau houden.

Cognitieve verlichting

Omdat Linde Steer Control de noodzakelijke stuurbewegingen tot een minimum beperkt, kan de bestuurder zich volledig concentreren op de besturing van de heftruck

  • Minder armbewegingen
  • Minder vermoeidheid
  • Cognitieve verlichting
  • Door af te stappen van het klassieke stuurwiel en de besturing in de extra armsteun te integreren, ligt de onderarm van de bestuurder tijdens de hele gebruiksduur in een ontspannen positie. Alle manoeuvres worden uitsluitend met lichte bewegingen van de hand bediend. De beperkte beweging van de arm zorgt ervoor dat de schouder tot wel 25% en de elleboog tot wel 45% minder belast wordt, wat het bedieningscomfort merkbaar verhoogt.

  • De aanzienlijk verminderde armbewegingen bij het besturen van de vorkheftruck voorkomen vermoeidheid en eenzijdige belasting van de arm. Dit is vooral merkbaar bij intensieve gebruikers die het grootste deel van hun werkdag op de vorkheftruck doorbrengen. 

    Ook de fysieke belasting door veelvuldig manoeuvreren wordt tot een minimum beperkt. Ongeacht de uit te voeren taak kunnen de bestuurders geconcentreerd en zonder afleiding hun hele dienst werken en hun rijprestaties op een constant hoog niveau houden.

  • Omdat Linde Steer Control de noodzakelijke stuurbewegingen tot een minimum beperkt, kan de bestuurder zich volledig concentreren op de besturing van de heftruck

Beterzicht met de linde steer control
Tekst

Ergonomisch onderzoek: minder bewegingen, minder stress

Om de ergonomische voordelen van de Linde Steer Control wetenschappelijk te bewijzen, heeft Linde in 2022 samen met het Institute for Automotive Engineering van de RWTH Aachen University en fka GmbH een gebruikersonderzoek uitgevoerd met 24 testrijders, van wie de meesten in hun dagelijkse werk ook vorkheftrucks besturen.

De resultaten van het onderzoek wijzen op duidelijke voordelen van het mini-stuur en de joystick. Bewegingsanalyses tonen duidelijk aan dat beide varianten minder beweging van de arm vragen in vergelijking met het conventionele stuurwiel.

Voor het onderzoek legden de bestuurders twee identieke parcours af met representatieve handelingen- rechtdoor rijden, kronkelige trajecten, manoeuvreren, en het oppikken, neerzetten en stapelen van goederen.

Om het bewegingsbereik van de schouder, elleboog en pols te bepalen, werden het bovenlichaam en de armen met een speciale camera opgenomen en geanalyseerd.

Het resultaat: de schouder wordt 25 procent minder bewogen, de elleboog zelfs 45 procent minder. Dit vermindert de belasting op de schouder- en ellebooggewrichten aanzienlijk, evenals op de spieren tot in de nek. Deze resultaten komen overeen met de persoonlijke rijervaringen. De bestuurders verklaarden bijvoorbeeld dat de ervaren belasting van hun schouders en armen aanzienlijk lager was bij gebruik van het mini-stuur en de joystick dan bij gebruik van het conventionele stuur.

Tekst

Zicht en veiligheid

Linde Steer Control maakt het klassieke stuurwiel overbodig. Hierdoor is er geen stuurkolom meer nodig en verbetert het zicht door de voorruit naar de vorkpunten. Dit maakt het voor de bestuurder gemakkelijker om pallets vanaf de grond op te pakken.

Subliem zicht
Tekst

Het besturingssysteem van de toekomst: veiligheid door steer-by-wire technologie

Linde Steer Control is gebaseerd op steer-by-wire-technologie, waarbij de stuurcommando's van de bestuurder worden omgezet in elektrische signalen en worden doorgegeven aan de hydraulische bedieningselementen. Hierdoor kunnen de wielen van het voertuig worden aangestuurd, ook al is het stuur niet meer mechanisch verbonden met de stuuras. Linde heeft voor Steer Control een innovatief veiligheidsconcept ontwikkeld dat onder alle omstandigheden een storingsvrije werking van de besturing garandeert, ondanks het ontbreken van een mechanische verbinding.

De voordelen spreken voor zich

Voordelen voor bedrijven:
  • Verbeterde veiligheid dankzij nauwkeuriger stuurmanoeuvres en beter zicht
  • Minder schade aan apparatuur, goederen en infrastructuur
  • Lager ziekteverzuim als gevolg van stress en overbelasting
  • Efficiëntere werkprocessen en betere algemene prestaties bij het laden en lossen
Voordelen voor de chauffeurs:
  • Aanzienlijke vermindering van vereiste bewegingen
  • Voorkomen van stress en spanning
  • Minder vermoeidheid en beter concentratievermogen
  • Beter zicht op de vorken omdat de stuurkolom niet langer nodig is
  • Voordelen voor bedrijven:
  • Voordelen voor de chauffeurs:
    • Verbeterde veiligheid dankzij nauwkeuriger stuurmanoeuvres en beter zicht
    • Minder schade aan apparatuur, goederen en infrastructuur
    • Lager ziekteverzuim als gevolg van stress en overbelasting
    • Efficiëntere werkprocessen en betere algemene prestaties bij het laden en lossen
    • Aanzienlijke vermindering van vereiste bewegingen
    • Voorkomen van stress en spanning
    • Minder vermoeidheid en beter concentratievermogen
    • Beter zicht op de vorken omdat de stuurkolom niet langer nodig is

Vrijblijvend advies van een expert?

Formulier
Waarmee kunnen we u helpen? *
Aanhef *
Ik kan deze toestemming te allen tijde intrekken, daarna ontvang ik geen nieuwsbrieven meer. Uw informatie wordt nooit met derden gedeeld. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw gegevens vindt u in ons Privacybeleid.