Snel en moeiteloos orders verzamelen met de nieuwe Linde SA orderverzamelaar

Oktober 2021
4580_8328_CX_600;

Almere, juni 2021 - De productiviteit van laagheffende orderverzameltrucks hangt af van de snelheid en precisie van de gebruiker. Korte loop- en rijafstanden besparen tijd en moeite en verhogen de efficiëntie van het proces. Logistieke dienstverleners en retailers kunnen dit potentieel nu benutten met de semiautomatische orderverzamelaars, de Linde N20 SA en de Linde N20 C SA. De nieuwe semiautomatische optie biedt twee standen waarbij de truck automatisch de gebruiker volgt of vooruit rijdt. Het resultaat: werknemers hoeven minder onnodige en vertragende handelingen uit te voeren. Dit verhoogt de prestaties tot 20 procent.

 

Of het nu gaat om een bouwmarkt, groothandel, toeleverancier of logistieke dienstverlener: het verzamelen van goederen is arbeidsintensief en vereist inspanning en aandacht van de magazijnmedewerkers. Een groot deel van het proces bestaat uit het lopen van de werknemers tussen de stellingen en de truck. Een activiteit die tijd en moeite kost, maar in tegenstelling tot het halen van goederen uit het schap en het plaatsen op de truck, voegt het geen waarde toe. “Zelfs maar een paar seconden bij elk verwerkingsproces leidt tot een groot tijdverlies gedurende de werkdag. En zelfs een paar stappen, die herhaaldelijk worden genomen, kost de medewerker energie die hij of zij beter kan gebruiken voor het foutloos afronden van het pickingproces”, zegt Philipp Stephan, productmanager Automation & Intralogistics Solutions bij Linde Material Handling (MH).

 

Tegelijkertijd worden er steeds hogere eisen gesteld aan magazijnmedewerkers: de orderpick-cijfers moeten hoger, foutpercentages lager en gezondheidsproblemen moeten worden voorkomen. Zeker in het orderverzamelproces kan er dus wel een efficiencyslag gemaakt worden. En daar speelt de SA-optie van beide nieuwe Linde orderverzamelaars, met een laadvermogen tot 2,5 ton, op in. Beide semiautomatische verzameltrucks streven ernaar om de afstanden die de medewerker maakt aanzienlijk te verkorten tijdens het orderverzamelen. Tegelijkertijd valt het vermoeiende op- en afstappen weg, waardoor het risico op ongevallen tijdens het verzamelen wordt verkleind. Dit heeft positieve effecten op het proces en op de productiviteit in het magazijn.


4580_7936_CX_600

'Follow-me'-functie

Een van de meest voorkomende processen in hoogbouwmagazijnen is het orderverzamelen aan één kant van het schap, waarbij een medewerker in een U-vorm door het gangpad loopt. Deze activiteit wordt ondersteund door de semiautomatische ‘Follow-me’-functie. Als de gebruiker stopt, stopt ook de orderverzameltruck, zodat de gebruiker de goederen direct van het schap op de pallet kan plaatsen. Als de gebruiker doorloopt, vervolgt de truck zijn rit. De gebruiker beweegt zich langs het schap en verzamelt de goederen zonder constant naar de bestuurdersplek op de truck terug te moeten lopen. De rit wordt vervolgd wanneer de werknemer een bepaald punt op de truck passeert en zo door de zogenaamde ‘virtuele muur’ loopt. 

'Stop-and-go'-functie

Als de truck van beide kanten moet worden beladen, is de ‘stop-and-go’-functie ideaal. Hierbij rijdt de truck met constante snelheid door het gangpad en wordt vooruit gestuurd met een afstandsbediening, die de gebruiker idealiter aan zijn riem draagt. Zelf loopt hij heen en weer tussen de schappen achter de truck om goederen op te halen of neer te zetten. Een manier van werken die in kleinere magazijnen de voorkeur heeft. Ook hier is er voordeel: het is niet nodig om terug te lopen naar het bedieningsplatform en op en af te stappen.

 

Beide functies zijn gebaseerd op ultra-wideband radiotechnologie en kunnen tot op de centimeter nauwkeurig worden ingesteld. Aan het einde van het gangpad stopt het apparaat automatisch om botsingen met ander intern transport materieel te voorkomen. Door op te stappen, beëindigt de gebruiker de semiautomatische modus en beweegt hij/zij de truck handmatig naar het volgende gangpad.



4580_8401_CX_600

Veiligheid voor alles

Aangezien een van de grootste zorgen over geautomatiseerde trucks de veiligheid is, rust Linde MH de orderverzameltrucks N20 SA en N20 C SA uit met een hoogwaardige veiligheidsscanner die mensen en andere trucks detecteert. De scanner, die onder op  het chassis is gemonteerd, detecteert ook onverwachte obstakels en voorkomt aanrijdingen en ongelukken. Om schade aan stellingen te voorkomen en de gebruiker voldoende ruimte te geven om zijn werk te doen, houdt de truck een minimale afstand van 50 centimeter tot de stellingen aan.

Meetbare voordelen: 20 procent betere prestaties

Het semi-automatische orderverzamelen is uitgebreid getest. Onze eigen testen met werkcycli uit de praktijk hebben aangetoond dat de prestaties tot 20 procent kunnen worden verhoogd in vergelijking tot handmatig orderverzamelen. “De nieuwe optie moet zich over het algemeen binnen korte tijd terugverdienen dankzij de tijdsbesparing op de routes, het grotere gebruiksgemak en dus de hogere orderverzamelprestaties, en natuurlijk via dure fouten die nu voorkomen kunnen worden”, meldt Philipp Stephan.

 
4587_7372_CX_600

Transport & Logistiek

Nieuwe elektrische heftrucks van Linde net zo krachtig als verbrandingstrucks

Juni 2021

Linde-Robotics-P-MATIC-Elektrische-trekker-AGV

Bedrijfsnieuws

AI in intra Logistiek: hoe kan het gebruik van data een warehouse slimmer maken

Juni 2021