Met een totale verwerking van bijna 2 miljoen ton aardappelen op jaar basis behoort Aviko tot de 4 grootste aardappelverwerkende bedrijven ter wereld. Via het one-stop-shopping principe kunnen klanten uit de food- en retailsector in meer dan 75 landen bij Aviko terecht voor een compleet assortiment aan innovatieve en gezonde aardappelproducten, variërend van verse friet en diepvriesfriet tot schotels en röstiproducten. Om meer te kunnen profiteren van schaalgrootte, besloot Aviko over te stappen op een één-merkbeleid voor haar intern transportvloot. Management en gebruikers gaven gezamenlijk de voorkeur aan Linde. Veiligheid speelt daarbij een belangrijke rol.
Tekst

Het vrieshuis in het Gelderse Steenderen stapte als een van de eerste afdelingen over op Linde. De in- en uitslag van de diepvriesproducten in het diepvriesmagazijn komt op het bordje van vier elektrische vorkheftrucks, type E16, en vier pallettrucks met sta-platform, type T20 SF. “Het kostenplaatje is een belangrijke factor geweest bij die keuze”, weet Freddy Klavers, Chef Expeditie Diepvries bij Aviko. “Daarnaast hebben onze chauffeurs de trucks beoordeeld op bedieningsgemak, ergonomie, maar zeker ook op veiligheid. Want dát staat bij Aviko hoog in het vaandel.”

Tekst

Zijdelings wisselen

Met die ‘veiligheidsbril’ op, bekeken de chauffeurs ook de nieuwe trucks. De Linde heftrucks sprongen er tijdens die veiligheidsbeoordeling positief uit. Onder andere vanwege de stabiliteit en het goede zicht rondom. Maar ook dankzij het zijdelings wisselsysteem voor de batterijen. Een takelinstallatie is niet meer nodig. De batterij wordt met behulp van een elektrische pallettruck in en uit de truck gereden. “Daarmee is de kans op letsel of schade nihil”, aldus Klavers. Bij de elektrische pallettrucks koos Aviko voor trucks met een sta-platform, omdat deze de bediener maximale bescherming bieden. Het fietsstuur maakt de bediening intuïtief en zorgt ervoor dat zelfs in de meest krappe ruimtes goed kan worden gemanoeuvreerd. Een efficiënte en veilige inzet is zo gewaarborgd.

Aviko kiest voor Motrac en Linde
Aviko kiest voor Motrac en Linde
Tekst

Communicatietraining

In 2012 startte Aviko een uitgebreid veiligheidsprogramma. Onveilige situaties werden inzichtelijk gemaakt en aangepast. Stellingen zijn vervangen en voorzien van aanrijdbeveiliging, gangpaden verbreed, en is er geïnvesteerd in een systeem dat vrachtwagens volautomatisch vergrendeld tijdens het aden. Voor de medewerkers zijn diverse trainingen en andere hulpmiddelen ontwikkeld. Op de afdeling Expeditie Diepvries volgden de medewerkers zelfs een communicatietraining. “Veiligheid heeft immers vooral te maken met gedrag, en de manier waarop je elkaar aanspreekt op dat gedrag. Gebeurt dat positief en opbouwend, dan komt dat de veiligheid op de vloer ten goede”, stelt Klavers.

Tekst

Veiligheid vergroot

Voor een maximale veiligheid voorzag Motrac de heftrucks van de BlueSpot. Deze lamp, gemonteerd aan de achterzijde van het beschermdak, werpt een duidelijk zichtbare, blauwe lichtbundel op de magazijnvloer wanneer de truck achteruit rijdt. “Daarmee is de veiligheid merkbaar vergroot. Chauffeurs, maar ook voetgangers voelen zich veiliger en het veiligheidsbewustzijn is verder toegenomen”, constateert Klavers. Toch zagen de chauffeurs van Aviko nog mogelijkheden om de veiligheid verder te vergroten. Klavers: “Vanaf de werkvloer kwam de vraag of er niet ook zo’n lamp aan de voorzijde van de truck kon worden gemonteerd. De helft van de tijd rijd je immers onbelast en dus vooruit.”

Tekst

Bluespot RED

In samenwerking met Motrac werd een intelligente schakeling voor de BlueSpot Red ontwikkeld. Dit systeem werpt een rode lichtbundel op de vloer wanneer er onbelast vooruit wordt gereden. “Bij belast rijden wilden we niet dat de lamp zou schijnen, omdat het licht in de inrijstellingen dan hinderlijk reflecteert op de wikkelfolie. En dat zou de veiligheid natuurlijk niet ten goede komen”, legt Klavers uit. Er is bewust gekozen voor een rode spot, zodat in één oogopslag duidelijk is of de naderende heftruck vooruit of achteruit rijdt. De maatwerkoplossing bevalt uitstekend. Klavers: “Het is een visueel waarschuwingssysteem. Dat is qua oriëntatie sowieso het beste. Bovendien is het systeem geruisloos; er zijn dus geen irritante schelle tonen.” Nieuwe trucks voor de locatie Steenderen worden in de toekomst standaard voorzien van de BlueSpot en de BlueSpot Red. Inmiddels hebben diverse Aviko locaties het voorbeeld gevolgd.

Advies van een logistiek expert?

Vul het contactformulier in, en wij nemen binnen één werkdag contact met u op.

Formulier
Aanhef *
Ik kan deze toestemming te allen tijde intrekken, daarna ontvang ik geen nieuwsbrieven meer. Uw informatie wordt nooit met derden gedeeld. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw gegevens vindt u in ons Privacybeleid.