Hitachi Transport System is onderdeel van de Japanse Hitachi Group, die in Azië en de Pacific algemeen bekend staat als marktleider in contractlogistiek. Ook daarbuiten biedt de onderneming een breed dienstenpakket. Zo verzorgt Hitachi Transport System in Europa al jarenlang de logistiek voor het Duitse Mitsubishi Hartmetall; eerst vanuit Hamburg en sinds begin 2009 vanuit een nieuw warehouse in Waardenburg. Met het magazijn verstevigt Hitachi Transport System haar positie in de logistieke dienstverlening in Europa. Bij het ontwerp en de logistieke inrichting van het warehouse werkte HTS nauw samen met hoofdaannemer Motrac.
Tekst

Het magazijn in Waardenburg is ontworpen op basis van een shared user functionaliteit. Een bewuste keuze, omdat de logistieke dienstverlening in Europa door de onderneming tot strategische kernactiviteit is verheven. De shared user opzet maakt daarbij een optimaal gebruik van personeel, investeringen en overige materialen mogelijk. Na de overheveling van activiteiten voor Mitsubishi Hartmetall bracht HTS een deel van de activiteiten die tot dan toe werden uitgevoerd in Frankrijk, Italië, Spanje en Groot-Brittannië onder in het Waardenburgse magazijn, dat daarmee de status van Europees distributiecentrum (EDC) verkreeg.

Hitachi Transport System klantcase Motrac
Hitachi Transport System klantcase Motrac
Tekst

Maximale ruimte benut

Om maximaal gebruik te maken van de 4.500 m2 vloeroppervlakte die het EDC telt, werd een mezzanine vloerconstructie opgezet. Dankzij de constructie zijn een eerste en een tweede etage gecreëerd, waarop MotracLinde in totaal 13.500 meter legbordstellingen plaatste; voor de opslag van kleingoed. Bijzonder is, dat de tussenvloerconstructie volledig wordt gedragen door de legbordstellingen. Ook de palletstellingen op de begane grond, goed voor 2.100 palletlocaties, zijn geleverd door Motrac.

De keuze voor Motrac staat voor European Director Rimmert van Luyn als een paal boven water: “Zij bleken het beste in staat om onze problematiek te analyseren en een passende oplossing te bieden. Motrac stelde ook als enige voor om met liften tussen de verschillende verdiepingen te werken. Daardoor hadden we aanzienlijk minder materieel nodig en zijn we uiteindelijk ook goedkoper uit.”

Tekst

Conveyor en voice

In totaal tellen de twee verdiepingen in het EDC acht zones. In- en uitslag naar en van die zones verloopt via een conveyorsysteem. De ingeslagen goederen worden – nadat ze op onder andere gewicht en aantallen zijn gecontroleerd - in blauwe kratten naar de betreffende zone getransporteerd, waar ze met behulp van voiceterminals worden weggelegd. De voiceterminals zijn geleverd en geïnstalleerd door Zetes, dat daartoe haar Logistics Execution Systeem (LES) Medea koppelde aan Hitachi’s ERP. De conveyorbanen en de spraakherkenning worden ook ingezet voor de uitslag van orders. “Daarvoor maken we gebruik van grijze kratten, zodat onze medewerkers meteen zien of goederen zijn bestemd voor inslag of uitslag”, vult Van Luyn aan.

De keuze voor voice was in 2009 uniek binnen het concern. “Maar ook daarover zijn we heel tevreden”, besluit Van Luyn. “Het systeem heeft ons in al die tijd zelden of nooit in de steek gelaten. Door gebruik te maken van spraakherkenning kunnen we snel, handsfree en uiteindelijk ook tegen de laagste kosten werken.”

Advies van een logistiek expert?

Vul het contactformulier in, en wij nemen binnen één werkdag contact met u op.

Formulier
Waarmee kunnen we u helpen? *
Aanhef *
Ik kan deze toestemming te allen tijde intrekken, daarna ontvang ik geen nieuwsbrieven meer. Uw informatie wordt nooit met derden gedeeld. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw gegevens vindt u in ons Privacybeleid.