Totaalleverancier voor de foodservicemarkt Deli XL in Ede wilde veiligere magazijnen met zo laag mogelijke schadekosten. De oplossing werd gevonden in een intensieve veiligheidscampagne waarin medewerkers kostenbewust zijn gemaakt. Daarnaast werd al het intern transportmaterieel voorzien van een schokdetectorsysteem en een extra bumper waardoor er veiliger gereden wordt. Het aantal schades is flink gereduceerd. “Van ongeveer 15% schadekosten per jaar zijn we terug naar enkele procenten.”
Tekst

Vier jaar geleden begon Deli XL haar medewerkers kostenbewust te maken, vooral op schadekosten aan intern transport en magazijnstellingen. Schade aan trucks en stellingen om welke reden dan ook, brengen veel extra kosten met zich mee. Daarom besloot René Schreiner, vestigingsmanager Deli XL Ede een veiligheidscampagne op te zetten. “Het doel van deze campagne was om onze medewerkers kostenbewust te maken op onder andere schades. We hebben de schadekosten uitgedrukt in de aanschafprijs van een gezinsauto. Dit sprak zeer tot de verbeelding en begon het onderwerp te leven. Zolang je onwetend bent over de consequenties en kosten van een beschadigde magazijnstelling, is het ook niet jouw probleem. Nu zijn onze medewerkers wel op de hoogte van de kosten en kunnen we ze beter op hun gedrag aanspreken. Er ontstaat meer bewustwording.”

Tekst

Minder schade door Equipment Command

Om tot die bewustwording te komen zijn alleen het geven van presentaties niet genoeg. Gedragsverandering op de werkvloer is een ingewikkeld proces. Daarom werd Motrac gevraagd mee te denken en advies te geven over aanvullende veiligheidsmaatregelen. “Zij hebben als geen ander ervaring met het beperken van schade aan intern transportmaterieel en magazijnstellingen”, vertelt René Schreiner.

“Samen hebben we een aantal alternatieven bestudeerd. Uiteindelijk kozen wij voor de Equipment Command (voorheen Shockswitch). Dit is een schokdetectiesysteem. Het systeem zorgt ervoor dat bij het overrijden of raken (botsen) van een obstakel de truck een schok registreert. De truck schakelt automatisch uit en kan alleen nog door een reset van een teamleider worden herstart. De gevoeligheid van de schokken voordat de truck stilvalt, is zelf te in te stellen. Na een succesvolle pilot hebben we alle trucks uitgerust met dit systeem. Het systeem zorgt ervoor dat onze magazijnmedewerkers ook bewuster met de orderverzameltrucks omgaan. De drempel om naar je leidinggevende te stappen voor een reset is hoog. Tevens werkt de switch op basis van een persoonsgebonden sleutel, dus alleen geautoriseerd personeel rijdt op een bepaalde truck of op een bepaald type truck. Het feit dat de sleutel persoonsgebonden is, zorgt ook voor een gedragsverandering; meer verantwoordelijkheidsgevoel.”

Tekst

Bewust rijden door ontbreken kreukelzone

De orderverzameltrucks rijden in de vestigingen in Ede ongeveer 15 uur per dag en worden dus zeer intensief gebruikt. Dat vergt veel van de truck maar ook van de bestuurder. Niet alleen rijgedrag is belangrijk, ook de bouw en de ergonomie van de truck zijn van belang. “De Linde orderverzameltrucks werken prettig. De trucks manoeuvreren goed en doordat de chauffeur voorop staat, heeft hij een beter zicht op zijn omgeving. Voor mij zit de crux in het ontbreken van een ‘kreukelzone’, hierdoor wordt de bestuurder zich erg bewust van zijn rijgedrag. Hij ziet ‘het gevaar’ sneller op zich afkomen en zal evenredig handelen”, zo stelt René Schreiner.

Deli XL klantcase Motrac
Deli XL klantcase Motrac
Tekst

Extra bumper

Toch, een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Om ook dit zo goed mogelijk op te vangen, heeft de servicemonteur van Motrac een extra bumper ontworpen. Mocht er onverhoopt toch een aanrijding plaatsvinden, vangt de bumper de eerste klap op. “Dat stukje meedenken en service verlenen is wat de samenwerking met MotracLinde erg prettig maakt. Zij kijken mee en dragen oplossingen aan voor uitdagingen die ikzelf niet had kunnen bedenken.”

Van 15% schadekosten naar enkele procenten

Bijkomend voordeel is dat de Equipment Command niet productiviteitsverlagend werkt, wel veiliger. “Nadat we de Equipment Command op alle trucks hadden geïnstalleerd kwamen er in het begin nog veel ‘aanrijdingsmeldingen’ binnen. Inmiddels is het systeem zo goed geïntegreerd dat we minder dan 3 meldingen per dag ontvangen. Het aantal schades is nog meer teruggelopen. Van circa 15% schadekosten per jaar zijn we terug naar enkele procenten. Het Equipment Command is hierdoor opgenomen in de landelijke standaard voor nieuwe hef-en orderverzameltrucks van Deli XL Nederland.”

Tekst

Veiligheid stimuleren

“Het bewust houden van medewerkers op schades is een continu proces”, besluit René Schreiner. “Op verschillende plekken in het pand staan terminals waar een presentatie draait met aandacht voor veiligheid. Zo wordt het personeel steeds geconfronteerd met de veiligheidsvoorschriften binnen Deli XL. Mensen persoonlijk blijven aanspreken op hun gedrag, dat er met bedrijfseigendommen net zo zuinig wordt omgegaan als met privé-eigendommen. Daarnaast wordt op personeelsbijeenkomsten en vergaderingen de nadruk op veiligheid en schade gelegd. Dat is belangrijk. Ondersteunende middelen zoals de Equipment Command helpen hier goed bij.”

Advies van een logistiek expert?

Vul het contactformulier in, en wij nemen binnen één werkdag contact met u op.

Formulier
Waarmee kunnen we u helpen? *
Aanhef *
Ik kan deze toestemming te allen tijde intrekken, daarna ontvang ik geen nieuwsbrieven meer. Uw informatie wordt nooit met derden gedeeld. Meer informatie over hoe wij omgaan met uw gegevens vindt u in ons Privacybeleid.